23 Mart 2008 Pazar

OTİSTİK ÇOCUKLAR İÇİN OYUNLAR

HAREKETLERİ YORUMLAMA:
Malzeme: Bir dizi eylem,hareket
NASIL OYNANIR:
Cocuklar yari daire seklinde onünüzde oturur.Bir dizi hareketi cocuklara konusmadan mim seklinde gosterirsiniz ve sorarsiniz.Cocuklar tahmin ederler.Onlarida her hareketi dogru bir sekilde tanimladiktan sonra aynisini yapamaya tesvik edersiniz.
Örnekler:
Agaca tirmanma
Resim yapma
Cicekleri sulama
Kitap okuma
Bahcede topragi kazma
Elbiseleri giyme gibi..

GERÇEK YADA DEĞİL 1
Malzeme; Bir dizi ogretmenin okuyacagi ifadeler
NASIL OYNANIR:
Cocuklara bu ifadeleri okursunuz.her bir cumlede gercek mi degil mi soylemesini istersiniz.Cocuklar sira ile oyuna katilirlar.
CESITLEME;
Cocuklar kendi gercek yada gercek olmayan ifadeleri soylemeye tesvik edilirler.
Ya da:
Hasta oldugunda okula gitmelisin.
Doktor hasta oldugunda seni muayene eder.
Elektirik tehlikeli olabilir.
Musluk tamircisi mektup getirir.
Disciye duzenli olarak gitmelisin.
Gunes herkes icin iyidir.
Para agacta buyur.
Butun cocuklar sari saclidir. Gibi..

GERCEK YA DA DEGIL 2:
MALZEME: Ogretmenin okuyacagi bir dizi cumleler
NASIL OYNANIR;
Cumleler duygulari yanlis bir sekilde yada dogru bir sekilde vererek okunur.Ondan sonra cocuklara davranisa gore bu ifadenin dogrumu yoksa degilmi oldugu sorulur.
Mesela cok mutluyum2 dediginizde aglamakli bir ses tonuyla..yada hayal kirikligina ugradim” dediginiz heyecanli bir tarzla yansitmak gibi..
Yani cocuklar davranisa gore ifadeyi tahmin ederler.Bir kac ornek:
Gercekten orumcekten korkarim..
İspanagi cok severim..(yuzunuzu eksiterek..ifade etmeniz gibi..)
Muzik dinlemekten hoslanirim.
Midem de agri var.
Bu kek harika.. gibi..

KENDINI TANITMA:
Malzeme: Yok
NASIL OYNANIR: Cocuklar yari daire seklinde oturur ve her birisira geldikce kendisi hakkinda bir sey soyler.

DEDEKTİF OYUNU;
MALZEME; yok
NASIL OYNANIR;
Cocuklar ayakta yada oturarak yari daire seklinde dururlar.Bir cocuk detektif olur.Detektif olan saklanan seyi diger cocuklara sorarak bulur.

RESIM TANIMLAMA;
Malzeme:Hareket –eylem kartlari
NASIL OYNANIR;
Oyunun amaci cocuklarin hareketleri tam cumle soylemsidir. Cocuklar donusumlu olarak resimleri tanimlarlar.

KISA BIR HIKAYEYI ANLAMA:
Kisa bir hikaye secin.Hikayeyi okuyun,sorular sorun.Cocuklarin seviyesine gore sorulari guclestirin.

OBJENIN BULUNDUGU YERI ANLAMA:(proposition)
Materyal: gunluk esyalar,oyuncaklar
Oynama sekli:Cocuklarin yari daire seklinde oturtun.Objeleri orta yere birakin.Oyuna baslamadan once hangi durumlari soracaginizi belirtin.Sonra cocuklardan birer birer isteyin;
Anayhari kutunun icine koyl
kalemi kagitlarin altina koy
Satti sepeti icine koy gibi.
CESITLENDIRME: Zorlastirmak icin iki komut verilebilir,cocgun seviyesine bagli.

SIMPLE SIMON;
Nasil oynanir:Cocuklardan birbirne komut vermesi yada hareket yapmasi istewnir.Cocuklari cevrenize toplayin.Iki cocuk secin.Bir cocuk digerlerine onun sectigi bir hareketi yapmalari soyler.mesela:
Git masaya otur.
Git kapinin yaninda dur.
Cicegi ogretmenin masasinin ustune koy gibi...her komut oncesinde cocuklar : Simple Simon der ki derler..

KUTUNUN ICINDEKI NESNELER:
Malzeme:
Kucuk bir kutu ver her gunku kullanilan nesneler kalem,anahtarlik,kitap gibi..
Nasil oynanir:Cocuklar yari daire seklinde oturur.yaklasik 10 nesne ve bir kutu onlerine ortaya konur.Cocugun birine kutunun icine iki nesne koymasi soylenir.Eger cocuk yanlis nesneyi alirsa komut tekrarlanir.Cocuklarin becerisine gore kutunun icvine girecek nesne sayisi artabilir.Iki nesne ile baslayin.Arasira orada olmayan bir nesneyi isteyebilirsiniz bakalim cocuk farkedecek mi,,,Butun nesneler kutunun icine girince cocugu cagirin ve isimlerini sorun.

ANLAMI YANLIS OLAN CUMLELERI DUZELTME: (Correcting semantic absurdities)
Malzeme: cumleler
Nasil oynanir:Cocuklara cumleleri okuyun ve onlara hata yi sorun.Ornekleyin once.Baska bir cocuk bozuk cumleyi duzeltebilir,o gorevi verin/.hatasiz olarakda cumleleri okyabilrisiniz,once boyle basyain belki.
Cesitleme: cumleler yerine hikayeyi okuyun once.
Sonra hatalari farkedip duzeltme yapmalarini oyunla saglayabilrisiniz.
Mesela::Fare kediyi mutfakta kovaladi.
Cocuklar oyun parkinda firini uzerinde oynadilar.
mavi benim en sevdigim hayvandir
Annem gazeteleri hergun yikar gibi..

ALISVERISE GITME:
Istenilen malzeme: Bir dukkanda bulunabilecek seyler;kitap,seker,kagit,kalem,cicek,gazete,sekerleme...
Nasil oynanir:Cocuklar yari daire seklinde oturtulur.Cocuklardan dukkana gitmesi ve bazi seyler ialmasi istenir.Tek bir sey yada iki yeterli.Cocuklardan biri dukkan sahibi rolunu oynar ve sepetteki alinan seyleri torbalara doldurur.
Cesitleme:Oyunu zorlastirmak icin cocuktan daha ‘uzun bir yol’ u takip ederek dukkana gitmesi istenir.
Ayrica torbadaki alinanlara bakmadan soylemeside istenir.(hafizadan bilgiyi aktarabilme becerisine yonelik..bu benim yorumum!)

DEFINE AVCILIGI:
Malzeme:Kolaylikla saklayabileceginiz seyler ve resimlerle eslestirilebilecek bir kutu icindeki ufak nesneler
Nasil oynanir:Nesneler odanin icinde bir yerlere saklanir.Cocuklar tarafindan kolaylikla gorunmemesine dikkat edilir.nesnelerin resimlerini bir kutu icine koyun ve her cocuktan bir resim almasini isteyin.Cocuklara yapmalari gereken seyin aldiklari resimdeki nesneyi bulmak oldugunu soyleyin, yani define avciligi gibi.Bir cocukla gonullu olarak pratik yaparak gosterin digerlerine.
Cocuga komutlar verin;
.kapiya dogru yuru
Cevrende don.
Pencerinin altindaki masayi bul
Masanin altina bak ..gibi.
Komutlari tek tek verin.Komutlarin dogrudan saklanilan seyi bulmaya yonelik olmasina gerek yok/Onemli olan saklanilan seyi bir dizi komuttan sonra bulmasi.

KIYASLAMAYI ANLAMA (understanding comparatives)
Malzeme:9 kareli bir cizelge yapin.Uzun daha uzun en uzun
Sisman daha sisman en sisman
Yuksek daha yuksek en yusek Bu birinci cizelge
Ikincisi: yine 9 kareye bolunmus.
Buyuk daha buyuk en buyuk
Genis daha genis en genis
Cabuk daha cabuk en cabuk
Ucuncusu:
Guclu daha guclu en guclu
Dolu daha dolu tam dolu
Uzak daha uzak en uzak
Dorduncusu:
Kucuk daha kucuk en kucuk
Yakin daha yakin en yakin
Agir daha agir en agir
Besincisi:
Yuksek daha yuksek en yuksek
Kirli daha kirli en kirli
Hafif daha hafif en hafif
Nasil oynanir;
Oyunu oynamadan once cocuklarla bu kavramlar uzerinde calimak zorunda kalabilirsiniz.Bir set resmi cocuklarin onune yere koyun/.Kiyaslanan kelimeleri soyleyin..mesela buyuk..cocuklardan biri kalksin buyuk kelimesini siralama yapsin..buyuk daha buyuk en buyuk gibi.
Cesitleme:
Kiyaslamalar cocuklarin kendileri ilede yapilabilir,Mesela uzun boylu yada yakinlik uzaklik..gibi,.

SEKIL VE RENKLER:
Aynı renkte yada farkli renkte kartonlardan 5 kare,5 daire,5 ucgen kesin
Nasil oynanir:
Oyun oncesi cocuklardan sekillerin uzerinden cizerek boyama yapmalari istenebilir.kavram uzerinde calisilir.Sonra uc farkli renkte iki sekil secin.Bunlari cocuklarin onune koyun/Cocuklardan ozel bir sekil ve renk isteyin..ornek:mavi renkli ucgeni sec.Komutlar basit olmali.Cvocuklar rahatlikla takip edebiliyorlarsa komutlari zorlastirabilirsiniz..or..kirmizi ucgeni ve yesil kareyi sec...gibi..
Cesitleme:
Yeni sekil ve renkleri de bu sekilde tanitabilirsiniz.

KUTUDA NE VAR?
Malzeme:
Kullanimina yada gorunusune gore tarif edilebilecek bir grup nesne.Ornek:gazete,tarak,anahtarlik,pil,elma,bel kemeri,cicek,oyuncak araba, gibi.Ayrica bir kutu yada torba.
Nasil oynanir;
Bir nesneyi kutunun yada torbanin icine koyun,cocuklar gormesin.Nesneyi tarif edin.Genl ipuclari verin,gittikce ipuclarini daha nesneye ozel kilin.Cocuk tahmin edinceye kadar bunu surdurun.ornek:mesela bir elma icin;
Yiyebilecegin bir sey.
Genelllikle yesil yada kirmizi renkli
Agacta yetisir
Yuvarlaktir
Cesitleme:
Oyunu zortlastirabilirsiniz, kullandiginiz kelimeleri dikkatli bir sekilde seçerek.

CIN FISILTISI (Chinese whispers)
Malzeme:
Yok
Nasil oynanir:
Yan yana oturulur.En bastaki kisi bir kelime soyler,o yanindakinin kulagina fisildar,en sonuncu cocuga sorulur o da tekrar.Cocuklarin sirasi degistirilir,ne kadar cok cocuk olursa mesaj o kadar farklilasabilir..
Cesitleme:
Oyunu daha zoir bir hale getirmek icin bir eylem soyl;enir mesela...ayakkabini cikart sonra ayaga kalk..gibi..en sonuncu cocuga ulastiginda bunu yapar.Dil cocuklarin dili anlama seviyesine gore zorlastirilabilir.Soyleki:bahcede kopegimle oynadim ve son ra yemek yedim gibi..

Komutlari tekrar etmek:
Malzeme: renkli boncuklar,kirmizi,mavi,yesil)
Nasil oynanir;
Uc cocuk yoneten olarak secilir.her biri verecekleri komutu belirler.Bu uc kumandana bir renkli boncuk verilir.-kirmiz,mavi,yesil kendilerini tanimlamasi icin.
Diger cocuklarin her uc kucuk kumandanin hangi boncugu aldigini bilmemeleri gerekir.Komutlar basit olmali:
Or:sarki soyle
Kapinin yaninda dur
Ellerini basinin ustune koy gibi..Komut veren cocuklar net bir sekilde komutlarini soylerler.Diger cocuklar sessizce dinlerler.Sessiz gruptan bir cocuga bir renk secmesi soylenir,kirmizi,mavi yesilden.Cocuk secer,rengi sectigi komut veren cocuk one cikar ve boncugu secen gosteri yapacak cocuk komutu tekrar ettirmeden istenileni yapar.Uc komutu da yaptiginda diger uc cocuk oyuna devam eder.

ONU ÇİZ
(DRAW IT)
Malzeme: krayon,renkli kalemler ve kagit
Nasil oynanir;Cocuklar masa etrafinda otururlar.Cocuklarin renk ve sekil cizme becerilerinin seviyesini bilmeniz gerekir oyun oncesi.cocuklardan farkli sekiller,farkli renklerde cizmesi istenir.Kopye cekmeleri onlenir.her bir komut bir kere verilir.mesela;mavi bir daire ciz.tekrara ihtiyaci olan cocuga destek verilir.
Cesitleme;daha kompleks isteklerde bulunursunuz.Or:kirmizi bir daire ciz ve ortasina bir nokta koy ..gibi.

VUCUT DILINI VE DUYGULARI ANLAMA:
Malzeme:liste halinde duygular,,bunlar cocuklara onceden gosterilir.Liste:yorgun mutlu gururulu uzgun kizgin hayalkirikligina ugramis korkmus utangac kendine guvenli heyecanli utanmis sasirmis cani bunalan sabirsiz sinirli incinmis
Nasil oynanir;
Cocuklarin hepsi sizin onunuzde otururlar.Bir dizi duygulari hareketlerle,yuzdeki ifadelerle gosterin onlara..Sozlu destek vermeyin.Cocuklar duygulari simgeleyen mimikleri tahmin ederler.Vucut ve yuz dilini kullanin ve onlarinda taklit etmesini isteyin.
...alıntıdır....

Hiç yorum yok: