14 Şubat 2008 Perşembe

AİLE EĞİTİM PRIGRAMI

AİLE EĞİTİM PROĞRAMI


A. PROĞRAMIN GENEL AMAÇLARI

1- Çocuğunu tanıması, kabullenmesi ve çocuğuyla uyum içinde yaşamasının sağlamak.
2- Ailenin toplumla uyum içerisinde yaşamasını sağlamak.
3- Çocuğunun eğitimine kendine güven ve bağımsızlık duygusunun gelişmesinde, sosyalleşmesinde Rehabilitasyon Merkeziyle işbirliği yapmasını sağlamak.
4- Rehabilitasyon Merkeziyle iş birliği yaparak Rehabilitasyon Merkezinde uygulanan Eğitim Öğretim Programım evde desteklemek, pekiştirmek.
5- Engelli çocuğa sahip diğer ailelerle tanışması, kaynaşması aynı amaç, sorun ve çözüm yolları üzerinde işbirliği sağlayarak yalnız olmadığım hissetmesini, rahatlamasını, sağlamak.

B. AİLE EĞİTİM PROGRAMININ UYGULANMASI
1- Program uzman personel tarafından hazırlanır. Sorumlu müdür tarafından onaylanır ve uygulaması sağlanır.
2- Uzaman personel tarafından özürlünün bireysel gelişimi, eğitimi- öğretim çalışmaları ve evde yapılacak pekiştirme içerikli aile eğitimi programı bireysel gelişimi, programı bireysel oturumlarda velilere uygulamalı olarak anlatılır.

C. AİLE EĞİTİMİNİ UYGULAYACAK PERSONELİN NİTELİĞİ
Özel eğitim Meslek elemanları, Sosyal Hizmet Uzmanları, Psikolojik Rehberlik ve Danışma bölümü mezunları tarafından uygulanacaktır.

D. AİLELERLE YAPILACAK ÇALIŞMALAR
1. Aile Eğitim Çalışmaları
2. Psikolojik Danışma Çalışmaları




AİLE EĞİTİMİ

Bireyin günlük yaşama uyum sağlaması, tamamen bağımsız ya da çevresine en az bağımlı olarak yaşayabilmesi, toplumda aktif bir birey olması, yetersizliğin birey üzerindeki etkilerini en aza indirgenmesi ile mümkündür. Bu da çocuğun gereksinimlerini temel alan eğitim programlarının hazırlanması ve çocuğa en yakın kurum olan ailenin, yetersizliğin ortaya çıkardığı problemlerle baş etmesi ile mümkün olabilmektedir. Bu nedenle özürlü çocuğu olan anne-babalara uzmanlar tarafından destek vermek amacıyla iki tür çalışma yapmak planlanmıştır. Bunlar;
1. Anne -Baba Eğitim Çalışması
2. Psikolojik Danışma Çalışmaları


Aile Eğitimi; Aile için hazırlanan ve zihinsel engelli çocuğun akademik, sosyal, kişisel bakım ve becerilerine ilişkin durum ve gelişmesi olası hedef ve amaçları açıklayan uygulanmasında aileye yardımcı olan ailenin bir bütün olarak sosyal çevreye uyumunu destekleyen programdır. Bu programın uygulanmasında aşağıda yer alan ilkeler temel alınacaktır.
1- Aile eğitimi, özel eğitimin ayrılmaz bir parçasıdır.
2- Aile eğitimine öğrencinin eğitimiyle birlikte başlanır.
3- Her aile çocuğun engel derecesine bakılmazsızın Aile eğitiminden yararlanır.
4- Aile bütünlüğünü esas kabul ederek Aile Eğitimi bütün aile bireylerini hedef alır.
5- Aile eğitim hizmetleri çocuğun ve Ailenin özellikleri dikkate alınarak hazırlanır ve uygulanır.
6- Aile eğitimi çocuğun eğitimiyle kesintisiz devam eder.
7- Aile eğitiminde aileye ilişkin özel durum ve olaylarda gizlilik esastır.
8- Aile eğitimi programına katılmada gönüllülük esastır.
9- Yapılacak anket sonucunda ailelerin istek ve ihtiyaçlarına göre saat ve gün belirlenerek bireysel ve grup eğitimleri yapılacaktır.


AİLE EĞİTİM ÇALIŞMALARI
Anne – Babaların eğitim çalışmalarında aşağıda açıklanan konularla ilgili çalışma yapılması planlanmıştır.

1. Engel gruplarının tanıtılması
- Engel gurubunun genel özellikleri.
- Engel gurubunun kişisel özellikleri.
- Engel gurubun fiziksel psikolojik özellikleri
- Engel gurubun psikolojik özellikleri
- Engel gurubun eğitimsel özellikleri
- Engelli çocuğun teşhisi ve tanılanması

1. Özel eğitime muhtaç çocukların eğitim ilkeleri, eğitim hakları ve sorumlulukları

Toplumda engelli çocuklara karşı kalıp yargıları ve engelli olarak etkilemeyi kişilik benlik tasarımına karşı aileyi bilgilendirme,

Özürlülere yasanın tanıdığı haklar ve yüklediği sorumluluklar hakkında aileyi bilgilendirmek.

Aileye özel eğitime muhtaç çocuğa hizmet veren kurumları ve bu kurumlarda görevli olan personelin ne tür hizmetler vereceğini anlatmak.

Rehabilitasyon merkezi tarafından çocuk için hazırlanan eğitim öğretim sosyalleşme programının velisinin takibini ve uygulamasını sağlamak,

Ailelere özürlü çocuğuyla sağlıklı iletişim kurmanın yolları ve önemini anlatmak

Engelli çocuğun olumsuz davranışlarının saptanması ve ortadan kaldırılması üzere rehabilitasyon merkezi ile işbirliği içinde çalışmanın öneminin anlatılması

Anne-babaların Beceri öğretebilmeleri için
- Edimsel öğrenme tekniklerini
- Davranış değiştirme yöntemlerinin öğretilmesi

Anne-babaların Çocuğu daha iyi kontrol edebilmeleri için;
Çocuğun davranışlarını gözlemlemeyi
Olumlu ve olumsuz davranışlarla ilgili sistemli veri toplamayı
Çevreyi düzenlemeyi
Ödüllendirme tekniklerini kullanarak çocuğun davranışlarını değiştirmeyi öğretmek

Aileye çevrenin kötü şartlarını düzeltme iyi şartlarda geliştirme ve çevrenin imkanlarından daha çok yararlanma imkanlarını kavratma,

Ailelere özürlü çocukların farklı olduğu ve bu yüzden beklentilerinin farklılıkları doğrultusunda olması gerektiğini bireysel eğitim programları hazırlayarak anlatmak ve evde destek sistemi ile uygulamalara katılmalarını sağlamak

Aile ziyaretleri yapılarak özürlü çocuğu doğal ortamda incelenmesini sağlamak.

Zihinsel engelli çocuğun eğitimi ve olumlu davranış durumları kazandırma ve devamlılığını sağlamada anne ve babalar arası tutarlılık, eşgüdüm ve dayanışmanın sağlanması

Aile eğitim programının nasıl yürütüleceği ve programın önemi konusunda açıklamalarda bulunmak.









2. PSİKOLOJİK DANIŞMA ÇALIŞMALARI

A- Psikolojik danışma çalışmalarının gerekliliği:
Ailelerle yapılan çalışmalarda özürlü çocuğun aile üzerindeki etkileri incelenmiş, anne babaların bu duruma uyum sağlayıncaya kadar bir çok aşamadan geçtikleri, inkar, kaygı, şok, korku, kızgınlık gibi duyguları yaşadıkları, sıklıkla kendilerini çocuklarının durumlarından sorumlu tutukları ve bir çok anne babanın suçluluk duydukları ifade ettikleri gözlemlenmiştir.bazı anne babaların çocuğun problemleri ile baş etme yöntemleri nedeni ile bir çok toplum tarafından eleştirildikleri, bir çok anne babanın da içinde yaşadığı toplumun özürlü bireylere karşı olumsuz tutumlarına paralel olarak kendi özürlü çocuklarına karşı olumsuz tutum içinde oldukları görülmüştür. Çocuğun yetersizliklerinin ortaya çıkması, bunun sonucunda özürlü tanısı alması ile anne babalar hem kendi duyguları ile baş etmek hem de toplumun özürlü bireylere karşı olumsuz tutumlarıyla karşı karşıya gelmek zorunda kalmaktadırlar. Bu nedenle özürlü çocuğun doğumuyla bir çok yeni durumla karşılaşan ailenin özürlü çocuğa karşı duygu ve tutumlarını, toplumun özürlü çocuk ve ailesine karşı tutumlarına uygun çözümler geliştirebilmek amacıyla psikolojik danışma çalışmaları yapılmaktadır.

B. Psikolojik danışma çalışmalarının amacı:
1. Psikolojik danışma çalışmalarının temel amacı anne babaların kendi davranışları ile ilgili dinamikler yada içsel faktörleri keşfetmesini sağlamaktır.
2. Ailedeki olumsuz tutum ve duyguların değiştirilmesi.
3. Ailenin olumsuz tutum ve duyguların değiştirilerek özürlü çocuğun daha iyi kabullenilmesini sağlamak.
4. Ailenin kendi duygularıyla yüz yüze gelmelerini sağlamak.
5. Benzer özellikte çocuğu olan anne babaların duygu düşünce ve tepkilerini anlayabilmelerini sağlamak.
6. Çocuklarıyla ilgili beklenti ve duygularını paylaşarak problemlerine gerçekçi çözümler üretebilmek.
7. Anne babaların depresyon ve stres yaşama risklerini azaltmak.
8. Anne babaların kendilerini daha yeterli hissetmelerini sağlamaktır.



C. Psikolojik danışma çalışmalarının uygulanması:
Bu çalışmalar,özürlü bebeğin hemen doğumu ile başlayabilmekte, aralıklarla aile içi kriz dönemlerinde sürdürülmektedir. Bu çalışmalar hem bireysel hem de küçük gruplar halinde yürütülen oturumlarla gerçekleştirilmektedir.

D. Psikolojik danışma çalışmalarının uygulayıcısı:
- Psikolojik danışma ve rehberlik bölümü mezunları,
- Psikolog

DAVRANIŞ PROBLEMLERİNİN AZALTMA PROGRAMI

Bireysel farklılığı olan çocukların eğitim programlarındaki temel amaçlardan biri davranış problemlerin azaltılması olarak düşünülmüştür. Öğretmenlerin ve ailelerin bireysel farklılığı olan çocukların eğitim çalışmaları sırasında karşılaştıkları problem davranışı azaltılması ve yok edilebilmesi için izleyecekleri yöntem program içerisinde açıklanmaktadır. Öğretmenler ve aileler bu yazılı programı problem davranışlı bireysel farklılığı olan çocukların eğitim çalışmalarında kullanmaları için hazırlanmıştır. Bu programda uygulamalı davranış analizi yaklaşımı dikkate alınarak program hazırlanmıştır.

Programı Uygulamada Kullanılacak Yöntem ve Tekniklerle ilgili Genel Bilgiler
1. Uygulamalı davranış analizi; edimsel koşulama kuramının öne sürdüğü davranış ilkelerim kullanarak, toplumsal açıdan önemli davranışları değiştirmeyi amaçlayan yaklaşımdır.
2. Pekiştirme: Bir davranışı izleyen ve o davranışı ileride gerçekleşme olasılığım arttıran duruma pekiştirme denir. Pekiştirme olumlu ve olumsuz olmak üzere ikiye ayrılır.
Olumlu pekiştirme: bir davranışı izleyen durumda ortama bir uyaranın eklenmesiyle, o davranışın ileride yapılma olasılığının artmasıdır.
Olumsuz pekiştirme: bir davranışı izleyen durumda ortamdan bir uyaranın eklenmesiyle, davranışın ileride yapılma olasılığının artmasıdır.
a. Genel olarak pekiştireçleri iki grupta toplayabiliriz. Bunlar birincil ve ikincil pekiştireçlerdir.
Birincil pekiştireçler; biyolojik gereksinimleri karşılamaya yönelik yiyecek, içecek, oksijen gibi pekiştireçler olup her hangi bir öğrenme yaşantısına bağlı olmaksızın edinilirler.
İkincil pekiştireçler, öğrenme sonucunda edinilmiş pekiştireçlerdir. İkincil pekiştireçleri, nesnel, etkinlik, sosyal ve sembol pekiştireçler olarak dört grupta toplayabiliriz.
b. Uygun olmayan davranışları azaltmak üzere kullanılan yöntemler en ılımlıdan en az ılımlıya doğru dört düzeyde ele alınmaktadır. Bu düzeyler
1. Ayrımlı pekiştirme
2. Sönme,
3. Hoşa gitmeyen uyaranı geri çekme,
4. Hoşa gitmeyen uyaran vermedir.

- Ayrımlı pekiştirme, istenmeyen bir davranışı azaltmak için pekiştirmenin kullanılmasıdır. Ayrımlı pekiştirmenin üç türü vardır.
a. Seyrek yapılan davranışı pekiştirme,
b. Başka davranışları pekiştirme,
c. Uyuşmayan davranışı pekiştirme,
- Seyrek yapılan davranışın pekiştirilmesi uygulamasında davranışlar, gözlem süresi boyunca uygun düzeyde yapıldıklarında bireyin pekiştireç elde etmeyi; daha fazla yapıldıklarında ise pekiştireç elde edememesiyle sonuçlanır.
- Başka davranışların pekiştirilmesi uygulamasında azaltılmak istenen davranış gözlem süresi boyunca hiç yapılmadığında, gözlem süresi sonunda ilk yapılan herhangi bir olumlu davranış pekiştirilir.
- Karşıt davranışı pekiştirme uygulamasında azaltılmak istenen hedef davranışın karşıtı, o davranışla aynı anda yapılamayacak bir davranış belirlenir. Hedef davranış görmezlikten gelinirken; karşıt davranış pekiştirilir.
- Hoşa giden uyaranı çekme yöntemi iki biçimde gerçekleştirilir “Tepkinin bedeli, Mola”.
Tepkinin bedeli, uygun olmayan bir davranış sergilendiğinde, bireyin daha önce edindiği bazı pekiştireçleri yitirmesidir.
Mola, pekiştireçlerden uzakta geçirilen zaman ya da tüm pekiştireçlere bir süre verme anlamına gelmektedir.
- Hoşa gitmeyen uyaran verme yönteminde, uygun olmayan davranışı azaltmak için hoşa gitmeyen bir uyaran verilir. Hoşa gitmeyen uyaran, koşulsuz ya da koşullu olabilir.


PEKİŞTİREÇ BELİRLEME FORMU
Bu formda 13 adet etkinlik ve ödül yer almaktadır. Bu etkinlik ve ödül listesi okuma bilmeyen öğrenciye okunur öğrenci hoşuna gidenleri belirtir öğrencinin ifadesi doğrultusunda işaretlemeler yapılır. Ayrıca aynı formu öğrencinin anne ve babasından da okuyup doldurması istenir. Öğretmenin belirlenen etkinlik ve ödüllerden hangilerinin öğrencisi için pekiştireç niteliği taşıdığı sorulur öğretmenin de kanaati alındıktan sonra görüşü alınan bireylerin ortak olarak işaretledikleri etkinlik ve ödüller pekiştireç olarak belirlenir.

Öğrenci Anne-Baba Öğretmen
1- Top oynamak.
2- Bahçede dolaşmak.
3- Resim boyamak.
4- Resim yapmak.
5- Müzik dinlemek.
6- Sınıfı temizlemek.
7- Alkışlanmak.
8- Saçının okşanması.
9- Aferin, bravo süpersin... gibi sözcükler kullanılması.
10- Öykü, masal dinlemek.
11- Şarkı söylemek.
12- Öğretmenin masasını toplamak.
13- Yoklama defterini getirip, götürmek vb.
14- Yiyecekler (çikolata,bonibon, cips ........)
15-Sembollerin ( * ) kullanılması.
NOT: Öğrencinin durumuna göre etkinlik ve ödüller çeşitlendirilir.



I. PROBLEM DAVRANIŞIN BELİRLENMESİ
Bireysel farklılığı olan çocukların eğitim programlarındaki temel amaçlardan biri davranış problemlerin azaltılması olarak düşünülmüştür. Ancak davranış problemlerinin azaltılmasında öncelikle problem davranışın ne olduğu belirlenmelidir. Bu davranışlar üç grupta sınıflandırılmıştır.
1. Öğrencinin kendi kendine zarar veren davranışlar,
2. Kendiliğinden başlayan hareketler,
3. Öfke nöbetleri ve Bağırmalar

Öğrencinin kendi kendine zarar veren davranışlar: ellerini ısırma, kendi başına vurma, kendini tırmalama gibi davranışla,r yani kendisine fiziksel zarar vermekte olan davranışlar denilebilir. Bu tür davranışlar hem çocuğa fiziksel zarar vermekte, hem de anne-babaları şaşkına çevirmekte, endişelendirmektedir.
Kendiliğinden başlayan hareketler: Bu tür davranışlar, oturduğu yerde öne arkaya sallanma, kollarını çırpma, dönme, parmaklarını gözlerinin önünde hareket ettirme vb. davranışlardır.
Öfke nöbetleri ve Bağırmalar
Bu tür problem davranışların belirlenmesi ve değiştirilmesi için davranış öncesi ve davranış sonrası olaylara ilişkin bilgileri toplamak gerekir. Bunun için
1. Kişiyle görüşme
2. Önemli diğer kişilerle görüşme
3. Doğrudan gözlem ve diğer gözlem teknikleri

Kişiyle görüşme : olası problem davranışı belirleme ve kontrol edebilmek için birey . ( konuşma özelliğine sahip ve yaptıklarının farkında olan ) ile problem davranış üzerine konuşularak kaba bilgi elde edilebilir. Bu görüşmede niçin ve neden, ne ve ne zaman sorularına yanıt aranır.

Önemli diğer kişilerle görüşme: kişi ile doğrudan görüşme mümkün olmadığında ve ek bilgiler sağlanmak istendiğinde kişi için önemli diğer kişilerle ( ana- baba , kardeş ) görüşme gerçekleştirilir. Kişi ile görüşmede olduğu gibi önemli diğer kişilerle görüşmede ne zaman ve nasıl sorularına ağırlıklı olarak yer verilir.

Doğrudan gözlem ve diğer gözlem teknikleri:
Doğrudan gözlem; Değiştirilecek ve incelenecek davranışları belirlemek için çoğunlukla kullanılan yöntem kişinin davranışının doğrudan gözlemlenmesidir. Doğrudan gözlem için, anektod kaydı ve davranış kontrol listeleri uygulanır.
Anektod kaydı;Davranış kişinin davranış örüntülerinin hangi ortamlarda ve nasıl oluştuğuna ilişkin bilgi toplamak için kullanılır.

II. PROBLEM DAVRANIŞIN ORTAM- DAVRANIŞ- SONUÇ İLİŞKİSİNİ
İNCELEME
Bir problem davranışı yok etme veya azaltmada öncelikle, bir davranış için ortam – davranış- sonuç ilişkisine bakılması gerekmektedir.çünkü davranışlar kendiliğinden ortaya çıkmamakta ve oluştukları ortamlarla tanımlanabilmektedir. Bir davranışın ortaya çıkma nedenini anlayabilmek için, tek başına o davranışı incelemek yerine bu davranışa neden olan ortamı değerlendirmek gerekir. Dikkatli yapılan bir gözlem ile, olumsuz davranışın nedeni ve nasıl engellenebileceğine yönelik bilgi toplamak mümkün olacaktır. Ortam – davranış- sonuç ilişkisini incelemek için ODS analiz çizelgesi kullanılacaktır.




ODS ANALİZİ
Öğrenci :
Öğretmen :
Tarih :
Formu dolduran:

Gözlenen hedef davranışın adını yazın





Davranışın başlama zamanı



Davranışın bitiş zamanı



Davranış ortaya çıktığı zaman çocuk neredeydi?



Çocukla o sırada kim çalışıyordu?



Öğretmen ya da yardımcı öğretmen neredeydi?




Çocuğun yanında kim vardı?




Orada başka kimler vardı?




Sınıfta ya da odada genel ortam nasıldı?
(Gürültü, ısı, öğretmen tutumu vb.)




Çocuk ne yapıyordu?
( Etkinliği ve etkileşimi açıklayınız.)



Davranışın hemen öncesinde ne oldu?
(Yapılan etkinlik, etkinlik değiştirme, etkileşim, çocuktan istekler, vb. )





Çocuk ne yaptı? ( Tanımlayın )





Davranışın verdiği zararı yazın.( Arkadaşını incitti, masayı dağıttı, defterini yırttı vb...)



Davranış kime ya da neye yönelikti?
(Arkadaşına, gönüllüye, öğretmene vb..)





Davranış sonrasında ne oldu?
(Öğretmenin ve arkadaşlarının o andaki tepkileri nelerdi? )





Davranışı azaltmak ya da çocuğu yeniden yönlendirmek için ne yapıldı?





Davranışı kontrol etmek için ne yapıldı?
( Fiziksel sınırlandırma, ortam dışı bırakma, müdüre gönderme vb...)



Çocuğun bu davranışı neden sergilediğine ilişkin kendi izlenimlerinizi kısaca yazınız.








III. İŞLEVSEL DEĞERLENDİRME FORMU

Öğrenci :
Öğretmen :
Rapor Tarihi :
Değerlendiren :

DEĞERLENDİRME NEDENİ:
Öğrencinin problem davranışın sınıfın öğrenme ortamına engel olup olmadığını, çevresine ve kendisine verdiği zararı belirlemek amacıyla değerlendirme ve bu değerlendirme sonuçlarına göre problem davranışa neden olan etkenleri belirleyerek uygun tekniklerle azaltmak yada ortadan kaldırmak için değerlendirme yapılmıştır.
I.Çocuğun özellikleri
Adı-soyadı:
Doğum Tarihi:
Fiziksel görünüm :
Ailesinin özellikleri:
Anne:
Baba:
Kardeşleri:
Bulunduğu eğitim ortamı:
Akademik becerileri:
Okuma yazma becerileri;…..……..Matematik becerileri; ………Hayat bilgisi becerileri;
Resim becerileri………Müzik becerileri;………….Beden eğitimi becerileri;…………
Uyumsal davranışlar:
Sosyal beceriler; ………….Özbakım becerileri;……………İletişim becerileri;………..
Sağlık ve güvenlik; …………….Ev yaşamı;………….Toplumsal yaşama katılım;
İş becerileri; ……………
Psikolojik özellikleri:
II. Problem davranışların değerlendirilmesi
A) Davranışın tanımı
1. Davranışın gözlenebilir ve ölçülebilir ifadelerle tanımlanması
2. Davranışın topografyası ( davranışın neye benzediğinin, davranışı ortaya çıkaran, yordama mızı sağlayan davranışların tanımlanması)
3. Davranışın sıklığı/süresi:.
………………..
B) Davranışın tehlike düzeyinin belirlenmesi
1. Çocuğa zararı: davranışın çocuğun öğrenmesi, kişiler arası ilişkileri, sağlığı üzerindeki olumsuz etkilerinin belirlenmesi
2. Diğerlerine zararı: Davranışın öğrenme ortamı, diğerlerinin öğrenmesi, kişiler arası ilişkileri ve sağlıklarına zararları
3. Çevreye zararı: Davranıştan öğrenme ortamı ne kadar zarar görüyor? Ne kadar süreyle kaç kişi davranıştan olumsuz etkileniyor?
C. Davranışın öyküsü: Davranış ne kadar süredir devam ediyor?

D. Davranışı Azaltmak Yada Ortadan Kaldırmak İçin Daha Önce ve Şimdi Kullanılan Yöntemler ve Bu Yöntemlerin Davranış Üzerindeki Etkileri

III. Problem Davranışın İşlevsel Analizi
A. Davranışın Ortaya çıkmasına /yol açan olaylar yada değişkenler;
B. Çevresel analiz
Ortamda bulunan kişiler:……………….Çocuğun beklentileri: ………………

Materyallerin Özellikleri:…………….Oturma düzeni:……………..Günlük program:…….

Sınıf yapısı: ……….Öğretim Teknikleri:…………….


C. Davranış Öncesi: Davranışın ortaya çıkmasını anlamamıza yardım edecek, davranıştan hemen önce belirlenen etkinlik, kişi, görev veya durumları belirleyin.

D. Davranışın Sonuç / sonrası: Davranışa diğerlerinin tepkileri, davranışın fark etmeden pekiştirilmesine yol açabilecek, daha önceden kullanılan yöntemlerin ve davranışa verilen tepkileri yazınız.

E. Kişisel Duygusal Faktörler:Problem davranış üzerinde etkili olabilecek tanı, çocuğun başarı düzeyi, kişilik özellikleri yada öğrenme tercihlerini açıklayın.

F. Ortamdaki Diğer Kişiler ve Programı Uygulayacak Kişinin Özellikleri; yeterlilikleri ve zayıf yönlerini açıklayın.

G. Sonuç; sizce davranışın çocuk için işlevi ve iletişimine ilişkin rolünü belirtin.





IV. PROBLEM DAVRANIŞ İÇİN OLUMLU DAVRANIŞ DESTEĞİ PLANI

Öğrenci :
Programı uygulayan :
Program Tarihi :

1. Problem Davranışın Tanımlanması:
A.Tanım:


B.Davranış öncesi:


C.Davranışı Ortaya Çıkaran Değişkenler:


D.Sıklığı,Yüzdesi:


2.Uygun Alternatif Davranışın Tanımı:


A.Tanım:


B.Öğretme Stratejileri:


3.Çevresel Düzenlemeler:


A. Daha Uygun ve Bağımsız Olabilmesi İçin Gerekli Becerileri Yazın


B. Çocuğun Kızgınlığını Azaltabilecek, Öfkesini Kontrol Edebilecek, Hoşgörüsünü Arttırabilecek, Baş etme Becerilerini Belirleyin ve Yazın


C. Sınıf-Okul Düzenlemeleri:Çocuğun fiziksel ortamı ya da kişiler arası çevresinde yapabileceğiniz değişiklikleri yazın.






4. Öğretim

A. Pekiştireçler: Çocuk için önemli pekiştireçleri yazın.


B.Pekiştireç Tarifesi:



5.Yöntem: Problem davranış için seçtiğiniz yöntemi ( sonuçları / tepkileri ) yazın.




6.Kayıt Tutma: Gelişimi izleyebilmek için hangi veri toplama yöntemini kullanacağınızı yazın ve veri toplama formunu ekleyiniz.



7.Uygulayacak Kişi: Programı kimler uygulayacak

Hiç yorum yok: