14 Şubat 2008 Perşembe

EĞİTİLEBİLİR VE ÖĞRETİLEBİLİR ÇOCUKLAR HEDEF VE DAVRANIŞLAR

AKADEMİK BECERİLER
G) BİLİŞSEL BECERİLER
Amaç; bilişsel beceri düzeyini geliştirmek, akademik öncesi ve akademik becerileri algılama yeteneğini geliştirmek
Akademik Öncesi Beceriler
a) Kavram eğitimi
1) Eşleştirme çalışmaları
Gerçek nesnelerle eşleştirme
Resimli kartlarla eşleştirme
Renk eşleştirme
Sayı eşleştirme
Şekil eşleştirme
2) Genelleştirme
Nesne-nesne eşleştirme
Nesne-renk eşleştirme
Nesne-sayı eşleştirme
Nesne-şekil eşleştirme
Renk-sayı eşleştirme
Renk-şekil eşleştirme
Sayı-şekil eşleştirme
3) Tanıma-tanılama çalışmaları
Renk kavramı
Şekil kavramı
Zıt kavramlar
Sayı kavramı
İlişkili kavramlar Benzerlik-farklılık Sınıflama
Edatlar
Mekan kavramı
Zaman kavramı
Ölçü birimi
4) Anlatma-yorumlama çalışmaları
Resim anlatma
Duyduğu bir olayı anlatma
Gördüğü bir olayı anlatma
Resim yorumlama
Olay kartlarını yorumlama
Gördüğü bir olayı yorumlama
Duyduğu bir olayı yorumlama
Oluşumlar arasında sebep-sonuç ilişkisi kurabilme
Eksik veya yanlış olanı bulabilme becerilerini kazanma.
5) Dikkat yoğunlaştırma ve bellek geliştirme çalışmaları
Amaç; bireyin dikkatini yoğunlaştırarak konsantrasyon yeteneğini geliştirmek veöğrendiklerini bellekte daha uzun süre tutabilmesini sağlamak, algı ve öğrenme becerisini geliştirmek.
Dikkat yoğunlaştırma çalışmaları
o Kartlarla yapılan çalışmalar
o Boncuklarla yapılan çalışmalar
o Yap-bozlarla yapılan çalışmalar
o Sözel uyarılan yerine getirme
o Bireysel ve grup kurallı oyunları
o Sınırlı alan boyama
o Origami
Bellek çalışmaları
a- İşitsel bellek çalışmaları
o Sayı tekrarlan
o Hece tekrarlan
o Kelime tekrarlan
o Cümle tekrarlan
b- Görsel bellek çalışmaları
o Eksik bulma oyunu
o Sorulduğunda gösterilen bir resmi anlatabilme
o Gösterilen bir resmin içindeki bir nesneyi anımsama
o Gösterilen bir şekli bellekten çizebilme becerilerini kazanma
6) Yazmaya hazırlık eğitimi
Amaç; bireyin yazı sembollerinin anlamını öğrenmesini sağlamak, yazma becerisini geliştirmek.
Yazma becerisinin kazanılmasında dikkat edilecek noktalar:
a- Birey daima dominant elini kullanmalıdır.
b- Sembolleri yazarken daima soldan sağa yazmalıdır.
c- Bireyin yazı sembollerini başlangıçta kendi istediği gibi, daha sonra gerçeğe daha yakın, en sonra gerçek
sembolleri çizmesi sıralamasına izin verilmeli ve birey zorlanmamalıdır.


DİL GELİŞİMİ UZUN DÖNEMLİ HEDEF VE DAVRANIŞLAR
DİL GELİŞİMİ
37. Sesin geldiği yönü bulmak, ses kaynağını bulmak
37. 1.a) Sesin geldiği yöne doğru başım çevirmek
b) Sesin geldiği yöne doğru gitmek
c) Ses kaynağını bulmak, göstermek
38. Sesleri ayırmak
38. 1.a) Zil sesini kapı sesinden ayırt etmek (farklı iki sesi ayırt etmek)
b) Saat sesini, su sesini ve düdük sesini birbirinden ayırmak.
c) Duyduğu sesin kaynağının adını söylemek (düdük sesini duyunca düdüğü göstermek ya da adını göstermek).
39. Söyleneni dinlemek:
39.1.a) Tek kelimelik basit emirlere uymak (otur, kalk, at vb.)
b) Emirlerdeki kelime sayısını arttırmak ve bu emirlere uymak.(Topu bana at,ellerini başının üstüne koy.. .gibi).
c) Daha çok kelimeli emirlere uymak,(ellerini başının üstüne koy ve gözlerini yum vb.).
d) Sesin geldiği yöne yönelmek.
e) Sesin geldiği yönde kişilerin ne yaptığım söylemek.
f) Kişilerin bulunduğu yeri söylemek.40. Söylemek:
40.1.a) İstenilen sesi çıkarmak.
b) Verilen ya da söylenen sözcüğü aynen tekrarlamak.
c) Tek kelimelik basit emirleri (gel, yap, git, tut vb.) söylemek.
Müzik dinlemek:
40.2.a) Başını sesin geldiği yöne çevirmek.
b) Jest ve mimikleri (dinlediğini anlamak), müziğe katılmak.
c) El çırpmak, tempo tutmak, vücudunu müziğin ritmine göre hareket ettirmek.
41. Anlayabilmek:
41.1. a) En fazla otuz kelime ve kahramanı iki kişiden oluşan metinlerdeki kişileri anlatmak.
b) En fazla otuz kelime ve kahramanı iki kişiden oluşan metinlerdeki kişilerin ne yaptığım söylemek.
c) Kişilerin bulunduğu yeri söylemek.
42. Konuşma organlarını konuşmaya hazır hale getirmek.
42.1 .a) Düzgün nefes almak ve vermek,
b) Kurallara uygun emmek,
c) Kurallara uygun üflemek.
d) Kurallara uygun çiğnemek.
e) Kurallara uygun ısırmak.
f) Dili kurallara uygun ağız içinde ve dışında hareket ettirmek.
g) Yalamak.
h) Dili içeri çekmek ve dışarı çıkarmak.
ı) Dudakları büzmek, bükmek, germek, sağa sola hareket ettirmek.
i) Islık veya düdük çalmak.
j) Yanak veya balon şişirmek,
k) Öpme sesi çıkarmak.
1) Nesnelere eliyle dokunmak,
m) Dokunduğu cismin sert - yumuşak, sıcak - soğuk, düz- pürüzlü, yaş- kuru olduğunu söylemek
n) Hoşa giden veya gitmeyen kokuları söylemek
o) Yaşamında çok sık kullandığı cisimleri kokusundan tanımak (yemek, limon, kolonya, sabun, nane... vb.)
43. Duygu ve düşüncelerini basit ve kısa cümlelerle sözlü olarak anlatabilmek (2.Bölüm)
43.1. a) Başından geçen bir olayı kısa cümlelerle anlatmak
b) İsteğini, dileğini öğretmene, hizmetliye, okul müdürüne kısa cümlelerle anlatmak.
44. Duygu ve düşüncelerini basit ve kısa cümlelerle sözlü olarak anlatabilmek (2.Bölüm)
44.1 . a) İzlediği bir filmi, olayı ya da dinlediği bir masalı, hoşuna giden veya gitmeyenleri kısa
cümlelerle anlatmak
b) Evde olanları kısa cümlelerle anlatmak
c) Okulda olanları kısa cümlelerle anlatmak

ÖĞRETİLEBİLİR YILLIK HEDEFLER

ÖZBAKIM BECERİLERİ

Amaç : Kazak çıkartır.
Davranışlar:
1. Ellerini çapraz duruma getirerek kazağın etek kısmından tutar.
2. Kazağı, boynuna kadar kaldırır.
3. Kazağı çekerek boynundan çıkartır.
4. Kollarını, kazağın kollarından çıkartır.
Amaç : Kazak giyer.
Davranışlar:
1. Kazağı, arka yüzü kendine bakacak şekilde omuzlarından tutar.
2. Kazağı, etek kısmı kendine bakacak şekilde serer.
3. Etek kısmının yanlarından, başparmaklar içeride kalacak şekilde tutar.
4. Kazağın etek kısmını avuç içinde toplar.
5. Başını, kazağın etek kısmından içeri geçirir.
6. Kazağın yakasını başından geçirir.
7. Ellerini, kazağın kollarından geçirir.
8. Kazağın etek kısmını beline doğru çeker.
Amaç : Pantolon çıkartır.
Davranışlar:
1. Kemer kısmını tutan kopçayı/düğmeyi açar.
2. Pantolonun fermuarını/düğmelerini açar.
3. Pantolonu bileklerine kadar indirir.
4. Pantolonun içinden ayaklarını çıkartır.
Amaç : Pantolon giyer.
Davranışlar:
1. Pantolonu, başparmakları içeride kalacak şekilde bel kısmından tutar.
2. Ayaklarını pantolonun paçalarından geçirir.
3. Pantolonu beline kadar çeker.
4. Pantolonunun kemer kısmını tutan kopçayı/düğmeyi kapatır.
5. Pantolonunun düğmelerini/fermuarını kapatır.
Amaç : Soket çorap çıkartır.
Davranışlar:
1. Çorabı koncundan tutar.
2. Çorabı bileğine kadar indirir.
3. Başparmağını çorabın içine sokar.
4. Çorabı başparmağıyla ittirerek topuğundan çıkartır.
5. Çorabı burun kısmından çekerek çıkartır.
Amaç : Soket çorap giyer.
Davranışlar:
1. Çorabı, topuk kısmı altta gelecek şekilde tutar.
2. Çorabı, başparmakları içeride kalacak şekilde koncundan tutar.
3. Çorabı, parmaklarıyla ucuna kadar toplar.
4. Çorabın ucunu ayak parmaklarına geçirir.
5. Çorabı, topuğuna kadar çeker.
6. Çorabı topuğundan geçirerek yukarı doğru çeker.
Amaç : Külotlu çorap çıkartır.
Davranışlar:
1. Çorabı, başparmakları içeride kalacak şekilde bel kısmından tutar.
2. Çorabın bel kısmını dizlerine kadar indirir.
3. Çorabın bel kısmını bileklerine kadar indirir.
4. Çorabı başparmağıyla ittirerek topuğundan çıkartır.
5. Çorabı burun kısmından çekerek çıkartır.
6. Çorabı başparmağıyla ittirerek diğer topuğundan çıkartır.
7. Çorabı burun kısmından çekerek çıkartır.





Amaç : Külotlu çorap giyer.
Davranışlar:
1. Çorabı, topukları alta gelecek şekilde belinden tutar.
2. Başparmaklar çorabın içinde kalacak şekilde, çorabın bir bacağını elinde toplar.
3. Çorabın topladığı tarafını, aynı taraftaki ayağının parmaklarına geçirir.
4. Çorabı, topuğuna kadar çeker.
5. Çorabı topuğundan geçirerek bileğine kadar çeker.
6. Çorabın diğer tarafını aynı şekilde eliyle toplar.
7. Çorabı ayağına geçirir.
8. Çorabı bileğine kadar çeker.
9. Çorabın bel kısmını, başparmakları içeride kalacak şekilde tutar.
10. Çorabı dizine kadar çeker.
11. Çorabı beline kadar çeker.
Amaç : Fermuar açar.
Davranışlar:
1. Fermuarı, açma kapama yerinden tutar.
2. Diğer eliyle açılacak yerin üstünden tutar.
3. Açma kapama yerini fermuar boyunca aşağıya doğru çeker.
Amaç : Fermuar kapatır.
Davranışlar:
1. Fermuarı açma kapama yerinden tutar.
2. Diğer eliyle kapatılacak yerin üstünden tutar.
3. Açma kapama yerini fermuar kapanana kadar yukarı doğru çeker.
Amaç : Düğme çözer.
Davranışlar:
1. Bir eliyle iliğin yanından tutar.
2. Diğer eliyle düğmeyi tutar.
3. Düğmeyi iliğin içine doğru dışarıdan içeriye doğru iter.
4. Düğmeyi ilikten çıkartır.
Amaç : Düğme ilikler.
Davranışlar:
1. Bir eliyle iliğin yanından tutar.
2. Diğer eliyle düğmeyi tutar.
3. İlik ve düğmeyi aynı hizaya getirir.
4. Düğmeyi iliğin içine doğru arkadan öne iter.
5. Düğmeyi ilikten geçirir.
Amaç : Kemer takar.
Davranışlar:
1. Kemerin ön yüzü dışa gelecek şekilde tokasız ucundan tutar.
2. Kemeri pantolonun biritlerinden geçirir.
3. Kemerin delikli ucunu tokanın altından üstüne doğru geçirir.
4. Delikli ucu çeker.
5. Kemeri beline göre ayarlar.
6. Tokanın dilini kemerin uygun deliğine geçirir.
7. Kemerin ucunu tokanın ucundan geçirir.
8. Kemerin delikli ucunu ilk biritten geçirir.
Amaç . Kemer çıkarır.Davranışlar1. Kemeri tokasına yakın olan kısmından tutar.2. Kemerin tokasına kadar olan kısmını biritlerden çıkarır.3. Diğer eliyle tokanın diline takılı olan biriti çıkarır.4. Kemerin delikli kısmını tokasından çıkarır.5. Kemer pantolonun biritlerinden çıkana kadar kemerin tokasından çeker.





Amaç . Çıt çıt açar.Davranışlar1. Çıt çıtın üst parçasını tutar.2. Diğer eliyle çıt çıtın alt parçasını tutar.3. Ellerini zıt yönde hareket ettirir.
Amaç . Çıt çıt kapatır.Davranışlar1. Çıt çıtın üst parçasını tutar.2. Diğer eliyle çıt çıtın alt parçasını tutar.3. Çıt çıtın üst parçasını alt parçaya bastırır.
Amaç : Ayakkabı bağcığı çözer.
Davranışlar:
1. Bağcıkların iki ucundan çekerek fiyongu açar.
2. Parmağını düğümün altından geçirir.
3. Düğümü parmağıyla çekerek açar.
4. Düğüm attığı yerden başlayarak bağcıkları gevşetir.
Amaç : Ayakkabı bağcığı takar.
Davranışlar:
1. Ayakkabıyı alır.
2. Bağcığın bir ucunu tutar.
3. Ucu, en alt deliğin altından üstüne doğru geçirir.
4. Ucu, karşıdaki deliğin üstünden altına doğru geçirir.
5. Aynı ucu, bağcık takılan ilk deliğin üstündeki deliğe götürür.
6. Bağcığın ucunu, deliğin altından üstüne doğru geçirir.
7. İlk bağcık geçirilen taraftaki en üst delikten bağcık geçene kadar işlem basamaklarını tekrarlar.
8. Deliklerden geçirilmeyen ucu tutar.
9. Ucu bağcığın deliklerinden geçirilen kısmın altından geçirerek karşı taraftaki üst deliğe götürür.
10. Ucu, deliğin altından üstüne doğru geçirir.
11. Bağcığın iki ucunu bir araya getirerek tutar.
12. Bağcığın açıkta kalan kısımlarının eşit uzunlukta olmasını sağlar.
Amaç : Bağcık bağlar.
Davranışlar:
1. Bağcığın uçlarından tutar.
2. Bağcığı çapraz hâle getirir.
3. Bağcığın birbirine değdiği kısmı baş ve işaret parmağıyla tutar.
4. Uçlardan birini oluşan halkanın içinden geçirir.
5. Uçları çekerek sıkılaştırır.
6. Bağcığın bir ucunu düğüme yakın yerden katlayarak tutar.
7. Diğer ucu katlı yerin üzerinden sararak çevirir.
8. Bağcığı, oluşan halkanın içinden geçirerek çeker.













Yazı yazmaya hazırlıkta:
- Çeşitli daireler çizmek
a) Daire çizmek
b) Çeşitli yaylar çizmek
c) Düz çizgi çizmek
d) Dik çizgi çizmek
e) Eğri çizgi çizmek
f) Noktalan birleştirmek

- Alt, üst ve üzerinde kavramlarını anlama
- Devamlılığı olan aynı yönde düz çizgi çizme
- Resim, şekil kopya etme
- Sesli harfleri büyük-küçük yazma
- Sessiz harf sembollerini büyük-küçük yazma becerisi geliştirme çalışmaları yapılır.
7) Okumaya hazırlık eğitimi
Amaç; Bireyi okumayı öğrenebilecek düzeye getirmek,
- Eşleme çalışmaları
o Kelime -obje ekleme
o Kelime - kelime eşleme
- Çoktan seçmek
o Gösterilen kelimeyi diğer kelimeler arasında seçmek
o İstenilen kelimeyi diğer kelimeler arasından seçebilmek
Okuyabilmek,
o Gösterilen kelimeyi okuyabilmek
o Resmi gösterilen kelimeyi bulmak ve okuyabilmek


- Öğrendiği kelimelerle kısa cümleler oluşturabilmek,
- Emir bildiren kelimeleri anlamak ve yapmak
- Emir bildiren kelimelerle diğer kelimeleri birleştirerek basit emir cümleleri yapmak ve uygulamak
- Gösterilen cümleleri çoktan seçebilmek
- Harf çalışmaları;
1.Sesli harfleri tanıyabilmek ve sesini çıkarabilmek o
2. Sessiz harflerin sesini çıkarabilmek Hece çalışmaları
o Anlamsız heceleri tanıyabilmek ve okuyabilmek
o Anlamlı tek heceli kelimeleri okuyabilmek
o Heceleri birleştirerek kelime üretmek, üretilen kelimenin anlamını anlatabilmek
ve okuyabilmek,
o Öykü içinden istenilen basit kelimeleri bulmak ve tanıyabilmek
Akademik Beceriler
Amaç: Bireyin okuma yazma becerisini kazanarak, duygu ve düşüncelerini yazılı ve sözlü olarak daha iyi anlatabilmesini sağlamak.
a) Okuma-yazma çalışmaları
- Nesne adlarım okuyabilme-yazabilme
- İki sözcüklü basit cümleleri okuyabilme-yazabilme
- Adım, soyadını okuyabilme-yazabilme
- Üç sözcüklü cümleleri okuyabilme-yazabilme
- Öğrenilmiş cümlelerin sözcükleri ile yeni cümleler oluşturabilme
- Sekiz ünlü harfi kavrayabilme
- Öğrenilmiş sözcükleri hecelerine ayırabilme
- Okuma-yazmaya işlerlik kazandırabilme
b) Temel matematik eğitim çalışmaları
- Ritmik saymalar
o 20'den geriye doğru 1 'er ritmik sayma
o 50'den geriye doğru 2'şer ritmik sayabilme
o 100'den başlayarak geriye doğru 10'ar ve 5'er ritmik sayabilme
- Kümeler
o Kümeyi ve elemanı kavrayabilme
o Kümeler arasındaki eşitlik ve denklik ilişkilerini kavrayabilme
o Kümeler üzerinden toplama ve eşittir kavramım (=) kazanabilme
o Toplamları 20'ye kadar olan doğal sayılarda toplama işlemini kavrayabilme
o Toplama işlemini yapabilme
o Çıkarma işlemini yapabilme
- Kesirler
o Yarım kesrini kavrayabilme
- Ölçüler
o Zaman ölçülerinden "saat"i kavrayabilme
o Değer ölçülerinden "para"yı kavrayabilme becerilerini kazandırmak.

G) BİLİŞSEL BECERİLER (EĞİTİLEBİLİR DÜZEY)
Amaç; bilişsel beceri düzeyini geliştirmek, akademik öncesi ve akademik becerileri algılama yeteneğini geliştirmek
Akademik Öncesi Beceriler
a) Kavram eğitimi
1) Eşleştirme çalışmaları
Gerçek nesnelerle eşleştirme
Resimli kartlarla eşleştirme
Renk eşleştirme
Sayı eşleştirme
Şekil eşleştirme
2) Genelleştirme
Nesne-nesne eşleştirme
Nesne-renk eşleştirme
Nesne-sayı eşleştirme
Nesne-şekil eşleştirme
Renk-sayı eşleştirme
Renk-şekil eşleştirme
Sayı-şekil eşleştirme
3) Tanıma-tanılama çalışmaları
Renk kavramı
Şekil kavramı
Zıt kavramlar
Sayı kavramı
İlişkili kavramlar Benzerlik-farklılık Sınıflama
Edatlar
Mekan kavramı
Zaman kavramı
Ölçü birimi
4) Anlatma-yorumlama çalışmaları
Resim anlatma
Duyduğu bir olayı anlatma
Gördüğü bir olayı anlatma
Resim yorumlama
Olay kartlarını yorumlama
Gördüğü bir olayı yorumlama
Duyduğu bir olayı yorumlama
Oluşumlar arasında sebep-sonuç ilişkisi kurabilme
Eksik veya yanlış olanı bulabilme becerilerini kazanma.
5) Dikkat yoğunlaştırma ve bellek geliştirme çalışmaları
Amaç; bireyin dikkatini yoğunlaştırarak konsantrasyon yeteneğini geliştirmek ve öğrendiklerini bellekte daha uzun süre tutabilmesini sağlamak, algı ve öğrenme becerisini geliştirmek.
Dikkat yoğunlaştırma çalışmaları
Kartlarla yapılan çalışmalar
Boncuklarla yapılan çalışmalar
Yap-bozlarla yapılan çalışmalar
Sözel uyarılan yerine getirme
Bireysel ve grup kurallı oyunları
Sınırlı alan boyama
Origami
Bellek çalışmaları
a- İşitsel bellek çalışmaları
Sayı tekrarlan
Hece tekrarlan
Kelime tekrarlan
Cümle tekrarlan
b- Görsel bellek çalışmaları
Eksik bulma oyunu
Sorulduğunda gösterilen bir resmi anlatabilme
Gösterilen bir resmin içindeki bir nesneyi anımsama
Gösterilen bir şekli bellekten çizebilme becerilerini kazanma
6) Yazmaya hazırlık eğitimi
Amaç; bireyin yazı sembollerinin anlamını öğrenmesini sağlamak, yazma becerisini geliştirmek.
Yazma becerisinin kazanılmasında dikkat edilecek noktalar:
a- Birey daima dominant elini kullanmalıdır.
b- Sembolleri yazarken daima soldan sağa yazmalıdır.
c- Bireyin yazı sembollerini başlangıçta kendi istediği gibi, daha sonra gerçeğe daha yakın, en sonra gerçek sembolleri çizmesi sıralamasına izin verilmeli ve birey zorlanmamalıdır.

Yazı yazmaya hazırlıkta:
-Çeşitli daireler çizmek
Daire çizmek
Çeşitli yaylar çizmek
Düz çizgi çizmek
Dik çizgi çizmek
Eğri çizgi çizmek
Noktalan birleştirmek
Alt, üst ve üzerinde kavramlarını anlama
Devamlılığı olan aynı yönde düz çizgi çizme
Resim, şekil kopya etme
-Sesli harfleri büyük-küçük yazma
-Sessiz harf sembollerini büyük-küçük yazma becerisi geliştirme çalışmaları yapılır.
7) Okumaya hazırlık eğitimi
Amaç; Bireyi okumayı öğrenebilecek düzeye getirmek,
- Eşleme çalışmaları
Kelime -obje ekleme
Kelime - kelime eşleme
- Çoktan seçmek
Gösterilen kelimeyi diğer kelimeler arasında seçmek
İstenilen kelimeyi diğer kelimeler arasından seçebilmek
- Okuyabilmek,
Gösterilen kelimeyi okuyabilmek
Resmi gösterilen kelimeyi bulmak ve okuyabilmek
- Öğrendiği kelimelerle kısa cümleler oluşturabilmek,
- Emir bildiren kelimeleri anlamak ve yapmak
- Emir bildiren kelimelerle diğer kelimeleri birleştirerek basit emir cümleleri yapmak ve uygulamak
- Gösterilen cümleleri çoktan seçebilmek
- Harf çalışmaları;
1.Sesli harfleri tanıyabilmek ve sesini çıkarabilmek o
2. Sessiz harflerin sesini çıkarabilmek Hece çalışmaları
Anlamsız heceleri tanıyabilmek ve okuyabilmek
Anlamlı tek heceli kelimeleri okuyabilmek
Heceleri birleştirerek kelime üretmek, üretilen kelimenin anlamını anlatabilmek ve okuyabilmek,
Öykü içinden istenilen basit kelimeleri bulmak ve tanıyabilmek
Akademik Beceriler
Amaç: Bireyin okuma yazma becerisini kazanarak, duygu ve düşüncelerini yazılı ve sözlü olarak daha iyi anlatabilmesini sağlamak.
a) Okuma-yazma çalışmaları
· Nesne adlarım okuyabilme-yazabilme
· İki sözcüklü basit cümleleri okuyabilme-yazabilme
· Adım, soyadını okuyabilme-yazabilme
· Üç sözcüklü cümleleri okuyabilme-yazabilme
· Öğrenilmiş cümlelerin sözcükleri ile yeni cümleler oluşturabilme
· Sekiz ünlü harfi kavrayabilme
· Öğrenilmiş sözcükleri hecelerine ayırabilme
· Okuma-yazmaya işlerlik kazandırabilme
b) Temel matematik eğitim çalışmaları
- Ritmik saymalar
20'den geriye doğru 1 'er ritmik sayma
50'den geriye doğru 2'şer ritmik sayabilme
100'den başlayarak geriye doğru 10'ar ve 5'er ritmik sayabilme
- Kümeler
Kümeyi ve elemanı kavrayabilme
Kümeler arasındaki eşitlik ve denklik ilişkilerini kavrayabilme
Kümeler üzerinden toplama ve eşittir kavramım (=) kazanabilme
Toplamları 20'ye kadar olan doğal sayılarda toplama işlemini kavrayabilme
Toplama işlemini yapabilme
Çıkarma işlemim yapabilme
- Kesirler
Yarım kesrini kavrayabilme
- Ölçüler
Zaman ölçülerinden "saat"i kavrayabilme
Değer ölçülerinden "para"yı kavrayabilme becerilerini kazandırmak.

EĞİTİLEBİLİR AKADEMİK OLMAYAN BECERİLER

a) Oyun ve sanat etkinlikleri
Amaç; bireyin yaratıcılık yeteneğini geliştirmek
o Tuz seramiği, plastrin, kil gibi maddelere şekil verebilme,
o Pastel boya ile boyama yapabilme,
o Kağıt yırtabilme,
o Makas ile kağıt kesebilme,
o Sulu boya ile boyama yapabilme,
o Baskı çalışmaları yapabilme,
o Kağıt yapıştırabilme.
b) Müzik
o Dinleme becerileri,
o Müziğe uygun ritm tutabilme,
o Basit şarkılar söyleyebilme,
o Basit müzikli oyunlara eşlik edebilme,
o Belli başlı müzik aletlerini tanıyabilme becerilerini kazandırmak.
c) Jimnastik
d) Bağımsız yaşama becerileri
- Toplumsal yaşam becerileri
o Toplu taşıma araçlarını kullanma,
o Haberleşme araçlarını kullanma,
o Pastane, restoran vb. yerlerde uygun davranışlar gösterebilme,
o Kurallı oyunlar oynayabilme.
o Atölye çalışmaları
o Mutfak becerileri
o Ev becerileri
o El sanatları becerisi


E) DİL İLETİŞİM BECERİLERİ (Dinleme ve Konuşma Eğitimi) EĞİTİLEBİLİR DÜZEY


Amaç; zihinsel engelli bireyin dil gelişimindeki gecikmişliği gidermek, alıcı ve ifade edici dil yeteneğini geliştirerek konuşma becerisini kazandırmak,
a) Taklit becerileri
Motor hareketlerin taklidi
Ses oyunları
Ses taklidi
Hayvan seslerinin taklidi
Hece taklidi Kelime taklidi
b) Alıcı dil becerileri
1) Dinleme becerileri
· Sesin geldiği yönü anlama
· Sesleri ayırabilme
· Görsel ve işitsel algıyı geliştirme
· Görsel ayrımı geliştirme
· İşitsel ayrımı geliştirme
· Görsel belleği geliştirme
· İşitsel belleği geliştirme
2) Tek veya daha fazla aşamalı yönergeleri anlama
3) Nesne, kişi ve resimleri tanıma
4) Edat, fiil, zamir tanıma
5) Nesne fonksiyonlarını tanıma
6) Bireye konuşma dilindeki sesleri tanıtma
7) Bireyde ses algısı yaratma
8) Kelime haznesinin geliştirilmesi
9) Çevresindeki objeleri tanıma
10)Basit emirleri anlama becerileri kazandırılır.
c) Verici dil becerileri
1) Ağız jimnastiği çalışmaları
Dudak kaslarım geliştirme
Dil kaslarını geliştirme
Çene kaslarını geliştirme
Yüz kaslarını geliştirme çalışmaları yapılır.
2) Ses ve konuşma eğitimi
Sesli harflerin çıkarılması
Sessiz harflerin çıkarılması
Sesleri eklemleme durumuna göre ele alma
Sesleri birbirine ulamayı öğreterek sözcük oluşturma
İki heceli kelimeleri söyleyebilmesi
Çevresindeki objeleri adlandırabilmesi
Temel sözcük dağarcığı oluşturma









3) İfade edici dil becerileri
Bu ne? / Bu kim? vb... soru kalıplarını kullanma
Kendisine ait sorulan cevaplama
İletişimde tek kelime kullanma
İletişimde iki, üç... kelime kullanma
Olay kartlarım sıralama ve ifade etme
Öğrendiği sözcükleri iletişim amacıyla kullanma
Konuşmayı bir iletişim aracı haline getirme becerilerini kazandırma.


4) İletişim becerileri
Amaç; günlük yaşamda kişiler arası iletişimi sağlamak
İkiden fazla komut bildiren eylemleri yerine getirebilme
Sahiplik bildiren sözcükleri yerinde kullanabilme
"Lütfen" ve "Teşekkür ederim" sözcüklerim yerinde kullanabilme
Kendisine ait nesneleri paylaşabilme
İşaret belirten sıfat sözcüklerini yerinde kullanabilme
"İle" ve "Ve" bağlaçlarını yerinde kullanabilme
Gördüğü, yaşadığı olay, oyun, film (ve benzeri) anlatabilme
Dinlediği öyküyü anlatabilme
Dinlediği bir öykünün sonucu hakkında tahmin yürütebilme
Basit oyunlarda rol alabilme
Anlatılan tek kişilik bir öyküyü dramatize edebilme becerilerini kazandırmak.

EĞİTİLEBİLİR SOSYAL-DUYGUSAL GELİŞİM

· Amaç; bireyin çevre ile etkileşimini ve iletişimini arttırma, kendini, isteklerini, .
· duygularını ifade edebilme becerisini geliştirme, psikolojik-duygusal ve sosyal uyumunu sağlamak.
a) Selamlaşma becerisini,
b) Sırasını bekleyebilme becerisini,
c) Paylaşma becerisini,
d) Sorumluluk alma duygusunu,
e) Verilen görevi yerine getirebilme becerisini,
f) Yaşıtlarıyla iletişim kurabilme becerisini,
g) Kendini ifade etme becerisini,
h) Sınıf içi kurallara uyma becerisini,
i) Başladığı işi bitirebilme becerisini,
j)Gerektiğinde yardım isteyebilme becerisini geliştirmek.


F) MOTOR BECERİLER ( EĞİTİLEBİLİR DÜZEY )
a)Büyük kas motor becerileri
1)Yürüme öncesi becerileri kazanma
Baş-boyun kontrolü
El-kol desteğiyle vücudu kaldırma
Sırtüstü-yüzükoyun pozisyonlarını alma
Destekli oturma
Sürünme
Emekleme
Ayakta durma pozisyonuna geçme
Destekli adımlama
2) Nesne itme
Nesne yuvarlama
Çömelme
Eğilme
Merdiven çıkma-inme
Yürüme
Koşma
Geriye adım atma
Çift ayak sıçrama
b) Küçük kas motor beceriler
1) Tek el-göz koordinasyonuna yönelik becerileri kazanma
Zeka kafesi kutusu takma
Plastik çivileri takma
Halkaları takma
Mandal açma-kapama
Puzzle (ilişkisiz-ilişkili)
Farklı genişlikteki kaplara nesne atma
Bir kaptan diğerine nesne boşaltma
2) Çift el-göz koordinasyonuna yönelik becerileri kazanma
Küplerle şekil oluşturma
İpe boncuk dizme-çıkarma
Parmak boyası yapma
Kalem, çubuk gibi nesnelere tel sarmak, topaç çevirmek
Hamur ve plastrin yoğurma, şekil verme
Duvarda, el ve kollarla yapılan gölge oyunu
Manüplasyon çalışmaları
Küçük top oyunları (topu bir elden diğerine transfer etme vb.)
Kağıt toplamak
Düğme dikme
Hediye paketleri hazırlama
Tellerle basit figürler yapma becerilerini kazanma
3) Yön bilgisi ve el-göz koordinasyon çalışmaları
Amaç; yön bilgisinin geliştirilerek bireyin günlük yaşantısında, okuma-yazma ve sayı sayma becerisini geliştirmesinde daha başarılı olmasını sağlamak
Yön bilgisini öğreten ve geliştiren çalışmalar
Sağ-sol kavramı
Aşağı-yukarı kavramı
Ön-arka kavramı
Yan-orta kavramı
El-kol koordinasyon çalışmaları
Amaç; el ile kolun uyumlu bir şekilde çalışması becerisini kazandırmak.
Dramatizasyon
Şarkıları hareketli olarak söyleyebilme
Marangoz araçları ile yapılan hareketler
Özbakım çalışmaları
Kürek çekmek, ip çekmek, yer silmek, şişe açmak ve benzeri
hareketleri yapabilme becerisini kazandırmak


4) Göz-motor koordinasyon çalışmalarıAmaç; bireyin iki elini birden kullanabilme becerisini geliştirmek.
a)-Yırtma çalışmaları
b)-Kesme çalışmaları
Rasgele kesme çalışmaları
Düz çizgiyi kesme
Bir düz çizginin yanından dönerek kesme
Eğri çizgileri (yuvarlak hatlı çizgileri) kesme
Karışık şekiller kesme
Kolay figürleri kesme
Değişik şekiller kesme becerilerini kazanma.
5) Fiziksel gelişim çalışmaları
Amaç; bütün vücut denge ve koordinasyonunu geliştirmek, vücut parçalarının hareketlerini yapabilme becerilerini kazandırmak.
-Vücudu tanıma alıştırmaları
-Denge alıştırmaları
-Yürüme alıştırmaları
-Büyük ve küçük motor hareketler
Yüzüstü yatarak yapılan çalışmalar
Sırtüstü yatarak yapılan çalışmalar
Vücudun farklı pozisyonlarındaki hareketler
Denge sehpasında çalışma
Bacağın farklı pozisyonlarındaki hareketler
Kolun farklı pozisyonlarındaki hareketler
Omuz hareketleri
Dirsek hareketleri
Bilek hareketleri
El ve parmak hareketleri
Dönme hareketleri
Diz üstü hareketleri
Ayakta durma hareketleri
Vücudun yer ve durumunu değiştirme hareketleri
-Çift yönlü hareketler
Tek yönlü hareketler
Karışık yönlü hareketler
Vücudun yerini değiştirme hareketleri
Vücudun durumunu değiştirme hareketleri
Hareketlerin kuvvetini değiştirme alıştırmaları
Hareketlerin temposunu değiştirme alıştırmaları yapabilme becerisini kazanma


UZUN DÖNEMLİ HEDEFLER VE DAVRANIŞLAR
ÖZ BAKIM BECERİLERİ
1.Ağız, burun temizliğini kendi kendine mendil kullanarak yapabilmek.
1.1. a) Mendili çıkarmak.
b) Mendili açmak.
c) Ağız ya da burnu uygun biçimde silmek.
d) Mendili katlayıp koymak ya da çöpe atmak.
2. Çorap çıkarmak ve giymek.
2.1. Çorap çıkarmak:
a) Çorabı koncundan iki elle bileklere doğru indirmek.
b) Parmakları içeriye kaydırmak ve topuğu kurtarmak.
c) Çorabı parmaklarından çekip çıkarmak.
d) Çorabı parmaklarından çekip çıkarmak.
e) Diğer ayak için de aynı işlemi yapmak.
f) Çorapları düzeltmek.
g) Uygun bir yere koymak.
2.2. Çorap Giymek:
a) Çorabı almak.
b) Sağ dizini büküp, sağ ayağına kendine çekerek yere oturmak.
c) Çorabın boğaz kısmını toplamak.
d) Ayağı çorabın burnuna yerleştirmek.
e) Çorapları düzeltmek.
f) Uygun bir yere koymak.
3. Pantolon çıkarmak- giymek.
Kızlar için etek çıkarmak giymek.
3.1. Pantolon çıkarmak (Lastikli pantolon):
a) Pantolonu belinden tutarak kalçalara kadar indirmek.
b) Uygun yere oturmak.
c) Pantolonu dizlere doğru indirmek.
d) Pantolon bacaklarını tek tek bacaklardan çıkarmak.
e) Düzeltmek.
f) Uygun yere oturmak.
3.2. Pantolon Giymek (Lastikli pantolon):
a) Pantolonu almak.
b) Pantolonu kemerinden tutarak yere yaymak.
c) Oturmak.
d) Tek bacakla bir paçayı giymek.
e) Ayak dışarıda kalacak şekilde çekmek.
f) Aynı işlemleri diğer ayak için de yapmak.
g) Pantolonu kemerinden (belinden) tutup bele kadar çekmek.
3.3. Etek Çıkarmak.
a) Bacakları yan yana getirmek.
b) Ayaklarını etekten yukarı doğru kaldırmak.
c) Eteği dizlerden aşağı çekmek.
d) Eteği kendi kendine çıkarmak.
3.4. Etek giymek.
a) Eteği uygun yere ve düzgünce yaymak.
b) Yere oturmak.
c) İki ayağını eteğe sokmak.
d) Dize kadar çekmek.
e) Ayakları etekten kurtarmak.
f) Ayağa kalkmak, bele kadar çekmek.
g) Eteği üzerinde düzeltmek.

4. Ayakkabı çıkarmak- giymek
4.1. Ayakkabı çıkarmak
a) Ayağı kendine doğru çekmek
b) Ayakkabının bağlarını çözmek
c) Ayakkabıyı elle tutmak
d) Ayakkabıyı çıkarmak
4.2. Ayakkabı giymek
a) Ayağı uzatmak
b) Topukları aşağıya doğru itmek
c) Ayakkabıyı öğretmenin gösterdiği şekilde giymek
d) Ayağını ayakkabıya yerleştirmek
5. Ceket, palto, manto çıkarmak- giymek
5.1. Ceket, palto, manto çıkarmak
a) Kollardan kendine doğru çekmek
b) Palto, manto veya ceketin omuzlarından aşağıya çekmek
c) Palto, manto veya ceketten kollarını çıkararak çıkarmak
5.2. Ceket, palto, manto giymek
a) Paltoyu arka kısmı yere, yaka kısmı kendine dönük olarak yaymak
b) Kollarını yana doğru açmak
c) Sağ kolunu paltonun sağ koluna sokmak
d) Sol kolunu paltonun sol koluna sokmak
e) Paltoyu düzeltmek
6. Kazak çıkarmak- giymek
6.1. Kazak çıkarmak
a) Kazağın arka yakasından tutmak ve yukarıya doğru çekmek
b) Kazağı kafadan çıkarmak
c) Sağ kolunu tutup kazaktan çıkarmak
d) Sol kolunu tutup kazaktan çıkarmak
6.2. Kazak giymek
a) Kazağın ön ve arka kısmını belirlemek
b) Kazağı başından geçirmek, sonra ellerini geçirmek ya da ellerini geçirip sonra başını geçirmek
c) Eteğini aşağıya çekmek
d) Kazağı düzeltmek
7. Fermuar açmak- kapamak, önlük bağlamak- kaldırmak
7.1. Fermuar kapatmak
a) Fermuarı kavramak ve yardım ile yukarı çekmek
b) Fermuarı yukarı çekmek
c) Fermuarı kavramak ve her iki kısmı bir araya getirmek
d) Fermuarı kendi başına kapatmak
7.2. Fermuarı açmak
a) Fermuarı kavramak ve yardım ile aşağıya çekmek
b) Fermuarı açmak
c) Fermuarı kavramak ve her iki kısmı birbirinden ayırmak
d) Fermuarı yardımsız açmak
7.3. Önlük bağlamak
a) Kollan öne doğru uzatmak
b) Kollarını önlüğün kollarından geçirmek
c) Önlüğü omuzlarının üzerine çekmek




7.4. Önlük kaldırmak
a) Kollarını içeri çekmek
b) Önlüğü kollarından aşağıya çekmek
c) Önlüğü kaldırmak
8. Düğme açmak- kapatmak
8.1. Düğme açmak
a) Bir elle düğme deliğinin hemen yanından tutup deliği gevşetmek
b) Diğer elle düğmenin üstteki ucunu hafifçe çekmek
c) Düğmeyi yatay hale getirmek
d) Delikten yarısını çıkarmak
e) Başparmakla üst parçayı itmek
f) Diğer elle çıkan yarısının ucunu tutup çekmek, çıkarmak
g) Diğer düğmeleri de çıkarmak
8.2. Düğme iliklemek
a) Yaka uçlarından tutarak ilik ve düğmeyi karşı karşıya getirmek
b) Bir elle düğmeyi ucundan tutmak
c) Diğer elle iliğin hemen yanından tutmak
d) Düğmenin yarısını ilikten sokmak
e) Çıkan yarıyı diğer elle tutmak ve çekmek
f) Gerekirse düğmenin tutulduğu yerden başparmakla itmek
g) Düğmeyi geçirdikten sonra düzeltmek
9. Yemekten önceki- sonraki davranışlar
Yemekten önceki davranışlar:
9.1. Yerine oturmak
a) Belirtilen ya da gösterilen yere gitmek
b) Sandalyeyi dışarıya doğru çekmek
c) Sandalyeye oturmak
d) Hafifçe kalkarak sandalyeyi içeri doğru itmek
9.2. Önlük bağlamak (bkz. 7.3.)
9.3. Peçete kullanmak
a) Peçeteyi tutup ağza götürmek
b) Ağzı peçeteyle silmek
c) Elleri peçeteyle silmek
Yemekten sonraki davranışlar:
9.4. Önlüğü kaldırmak (bkz. 7.4.)
9.5. Masadan ayrılmak
a) Ayağa kalkmak
b) Sandalyeyi geriye çekmek
c) Masadan uzaklaşmak
d) Sandalyeyi masanın yanına çekmek
10. Bardaktan içmek- yağlı ekmek yemek
10.1. Bardaktan içmek
a) Bardağa iki eliyle uzanmak
b) Bardağı tutmak
c) Bardağı ağzına doğru kaldırmak
d) Bardağı alt dudağına değdirip ağzına yeteri kadar su almak
e) Suyu yudumlamak
f) Yeteri kadar içmek
g) Bardağı yerine koymak
10.2. Yağlı ekmek yemek
a) Başı yağlı ekmeğin bulunduğu yöne çevirmek
b) Yağlı ekmeği eline almak
c) Yağlı ekmeği yemek

11. Tabağa yemek koymak- bardağa içecek boşaltmak
11.1. Tabağa yemek koymak
a) Kaşığı almak
b) Kaşığı yemek dolu tabağa daldırmak
c) Kaşığa yemek doldurmak
d) Kaşıktaki yemeği boş tabağa boşaltmak
e) Kaşığı yerine bırakmak
11.2.Bardağa içecek boşaltmak (doldurmak)
a) Bardağa uzanmak
b) Bardağı kullanmadığı eline almak
c) Sürahiyi kullandığı eline almak
d) Sürahinin ucunu bardak seviyesine gelecek şekilde kaldırmak
e) Sürahiyi bardağın üzerine eğmek
f) Bardağa içeceği kadar su almak
g) Sürahiyi yerine koymak
h) Bardaktan suyu içmek
12. Kaşık kullanarak yemek yemek
12.1. Kaşık kullanmak
a) Kullandığı eli kaşığa doğru uzatmak
b) Kaşığı işaret ve orta parmağının arasına alarak başparmağıyla sıkıştıracakşekilde tutmak ya da avuç içiyle kavramak
c) Kaşığın iç kısmını üste getirmek
d) Kaşığı tabağın içine sokmak
e) Kaşığın içini yemekle doldurmak
f) Kaşığın altını tabağın kenarına silmek
g) Kaşığı ağzına sokmak
h) Kaşığın sapını kaldırmak
ı) Yiyeceği ağzına boşaltmak
i) Kaşığı çekmek
j) Yemek bitinceye kadar aynı işlemleri tekrarlamak
13. Çatal kullanarak yemek yemek
13.1. Çatal kullanmak
a) Kullandığı elini çatala doğru uzatmak
b)Çatalı başparmağı ile işaret parmağı arasına sıkıştırarak tutmak ya da avuçlarıyla kavramak
c) Çatalı yiyeceğe batırmak
d) Yiyeceği dökmeden ağzına götürmek
e) Yiyeceği dişlerinin yardımıyla ağzına yerleştirmek
f) Çatalı ağzından çekmek
g) Aynı işlemleri yiyecek bitene kadar sürdürmek
14. Tuvalet ihtiyacım gidermek
14.1. Tuvalet ihtiyacını gidermek
a) Tuvalete gitmek ve kapısını açmak
b) Pantolonunun düğmesini ve fermuarını açmak ve pantolonunu indirmek
c) Külotunu indirmek
d) Tuvalet kapağının üzerine oturmak
e) İhtiyacını gidermek
f) Tuvalet sifonunu çekmek
g) Tuvalet kâğıdı ile temizlenmek
h) Ayağa kalkmak
ı) Külotunu çekmek
i) Pantolonunu çekmek, düğme ve fermuarını kapatmak j) Tuvaletten çıkmak k) Ellerini yıkamak ve kurulamak l) Sınıfına gitmek
15. El yıkamak- yüz yıkamak
15.1. Su musluğunu açmak ve kapatmak
a) Musluğun olduğu yere gitmek
b) Yardımla musluğu açıp kapatmak
c) Musluğu yardımsız açmak
d) Musluğu yardımsız kapatmak
15.2.Elleri yıkamak
a) Musluğun yanına gitmek
b) Sol eline sabunu almak
c) Sağ eliyle musluğu açmak
d) Eli sabunla birlikte suya tutmak
e) Sabunu eller arasında tutarak köpürtmek
f) Ellerini birbirine sürterek ovalamak
g) Ellerinin üstünü ovalamak
h) Bileklerini ovalamak
ı) Ellerini suya tutarak durulamak
i) Musluğu kapatmak
15.3.Elleri kurulamak
a) Havluya uzanmak, havluyu almak
b) Ellerini havluya sürterek kurulamak
c) Havluyu yerine asmak
d) Banyoyu (lavaboyu) terk etmek
15.4.Yüz yıkamak
a) Lavaboya gitmek
b) Musluğu açmak
c) Ellerini yıkamak
d) Ellerini birleştirmek
e) Avucuna su almak
f) Başını lavaboya eğmek
g) Suyu yüzüne sıçratmadan çarpmak
h) Elleriyle yüzünü ovalamak
ı) Uygun parmaklarıyla (işaret parmağıyla) kulaklarını ovalamak
i) Uygun parmaklarıyla (işaret parmağıyla) göz çukurlarını ovalamak
j) Ellerini durulamak
k) Musluğu kapatmak
1) Ellerini kurulamak
m) Yüzünü kurulamak
n) Banyodan çıkmak
16. Diş fırçalamak
16.1. Diş fırçalamadan önce
a) Bardağı almak ve su doldurmak (yardımla)
b) Bardağı bağımsız olarak suyla doldurmak
c) Dolu bardağı yerine koymak
d) Diş macununu diş fırçasının üzerine yardımla sıkmak
e) Diş macununu diş fırçasının üzerine bağımsız olarak sıkmak
f) Diş macununun kapağını çıkarmak
g) Diş macununun kapağım kapatmak 16.2.Diş fırçalama esnasında
a) Yardımla dişleri fırçalamak
b) Diş fırçasını ağzının içine almak
c) Fırçayı dişlerin üzerinde yukarıdan aşağıya doğru gezdirerek fırçalamak



16.3.Diş fırçalamadan sonra
a) Bardağı yardımla eline almak ve ağza götürmek
b) Bardaktan bir yudum su almak
c) Diş fırçasını çıkarmak
d) Diş fırçasını yıkamak
e) Ağza su alarak çalkalamak
f) Bardağı çalkalamak
17. Ayak yıkamak- saç taramak
17.1. Ayak yıkamak
a) Ayakkabı veya terliği çıkarmak
b) Çorabı çıkarmak
c) Çorabı ayakkabı veya terliğin üzerine koymak
d) Giysiyi ıslanmayacak şekilde dize doğru katlamak
e) Yıkama için banyo terliğini giymek
f) Kullanacağı suyun önüne geçmek
g) Musluğu açmak veya uygun yerden su almak
h) Parmak aralarım yıkamak
ı) Ayağın bütününü ovalamak
i) Ayağa su dökmek
j) Diğer ayağı da aynı şekilde yıkamak
k) Elleri yıkamak
17.2.Saç taramak
a) Tarak veya fırçayı almak
b) Aynaya bakmak
c) Yukarıdan aşağıya doğru uygun yönlerde taramak
d) Tarak veya fırçayı temizlemek
e) Saçları çöp kutusuna atmak
f) Fırça veya tarağı yerine koymak


UZUN DÖNEMLİ HEDEF VE DAVRANIŞLAR
PSİKOMOTOR GELİŞİM
30. Merdiven çıkıp inmek
30.1. a) Merdivenin önünde uygun pozisyonda durmak
b) Uygun elleriyle merdivenin tırabzanına veya kenarlarına tutunmak
c) Ayağını uygun şekilde kaldırıp ilk basamağa koymak
d) Diğer ayağını onun yanına getirmek veya bir üst basamağa koymak
e) Basamaklar bitene kadar aynı işlemi sürdürmek
f) Merdiveni inerken de aynı işlemi yapmak
31. Çizgi üzerinde yürümek
31.1. a) Çizginin başına gelmek
b) Ayağını çizgiye uygun şekilde yerleştirmek
c) Kollarını iki yana açarak dengeyi sağlamak
d) Çizgiden sapmadan uygun adımlar atarak yürümek
32. Top oynamak
32.1. a) Topu atıp tutmak
Basit minder hareketleri yapmak
32.2.a) Minder önüne gelmek
b) Dizleri üzerine çömelmek
c) İki elini- parmaklarını açarak- mindere koymak
d) Başı eğerek enseyi mindere yerleştirmek
e) Takla atmak
33. Çember ile ilgili oyunları oynamak
33.1. a) Çember çevirmek
b) Çemberin içinden geçmek
c) Atlamak
34. Basit vücut hareketleri yapmak
34.1. a) Kol ve bacakları açmak, kapatmak ve zıplamak
b) El, bilek, parmak egzersizlerini yapmak, açmak, kapatmak, çevirmek
c) Bütün bedenle yumulmak, açılmak
35. Basit ritim tutabilmek
35.1.a) Ritme uygun yürümek
b) Ritme uygun el vurmak
c) Ritme uygun ayak vurmak
d) Ritme uygun ayak sallamak
Tuz seramiğini, plastrini, kili yoğurmak
35.2.a) Verilen maddeyi ele almak
b) Yuvarlamak
c) Sıkmak
d) Şekil vermek
36. Denge tahtasında yürümek
36.1.a) Denge tahtasına çıkmak
b) Ayağını denge tahtasına uygun biçimde yerleştirmek
c) Kollarını iki yana açarak dengeyi sağlamak
Boncuk dizmek
36.2.a) Boncuğu eline almak
b) İpliği almak
c) İpliği boncuğu geçirmek
d) İpliği uygun hale getirmek


UZUN DÖNEMLİ HEDEF VE DAVRANIŞLAR
SOSYAL GELİŞİM
18.Okulla ilgili belli başlı özellikleri tanımak
18.1. Okulu tanımak
a) Okulda görev alan personelin görev ve unvanlarını söylemek
b) Okulda görev yapan personelin ne iş yaptıklarını söylemek
c) Sınıfta bulunan köşeleri ve oyun materyallerini tanımak
d) Okulun bölümlerini tanımak

19. Ev ve aileyle ilgili belli başlı özellikleri tanımak
19.1.Ev ve aileyi tanımak (1. Bölüm)
a) Anne, baba, abla ve kardeşlerin sıfatları söylenince göstermek
b) Bunlar gösterilince sıfatlarını söylemek
c) Annesinin, babasının ve kardeşinin adlarını söylemek
d) Kendi adını ve soyadını söylemek
e) Sınıf arkadaşlarının adını söylemek
f) Annenin kadın, babanın erkek olduğunu söylemek
g) Ailedeki bireylerin ne iş yaptıklarını söylemek

20. Ev ve aileyle ilgili belli başlı özellikleri tanımak
20.1.Ev ve aileyi tanımak (2. Bölüm)
a) Yatak, yemek, oturma, mutfak, banyo, tuvalet, kömürlük, bahçe ve garaj sorulduğunda
yerlerini göstermek, yerleri gösterilince adlarını söylemek
b) Dolap, koltuk, sandalye, sehpa, halı, kilim, küvet, buzdolabı vb. gösterildiğinde
adlarını söylemek, adları söylendiğinde göstermek
c) Konuklara "hoş geldin" demek, elini sıkmak veya öpmek
d) Konuklar giderken "güle güle" demek veya elle uğurlamak

21. Vücudun belli başlı uzuvlarını tanımak (1. Bölüm)
21.1.a) Kol, bacak, ayak, baş, tırnak, el, göz, burun, kulak, ağız, saç, parmak, dil diş, ayak parmağı,
bilek, karın... sorulunca göstermek

22. Vücudun belli başlı uzuvlarını tanımak (2. Bölüm)
22. 1.a) Yukarıdaki uzuvların herhangi birisi gösterildiğinde adını söylemek

23. Belli başlı hayvanları tanımak (1. Bölüm)
23.1.a) Kedi, köpek, at, eşek, tavuk, horoz, ördek, kuş, yılan, koyun, inek, aslan, ayı, balık... resmi
ya da maketi gösterildiğinde adını söylemek
b)Yukarıda yazılan hayvanların seslerini duyunca adını söylemek
c)Bu hayvanların seslerini çıkarmak

24. Belli başlı hayvanları tanımak (2. Bölüm)
24.1. a) Bu hayvanların yararlarını söylemek
b) Bu hayvanların nasıl beslendiğini anlatmak
c) Bu hayvanların barınaklarını söylemek

25. Belli başlı besin maddelerini tanımak
25.1.a) Ekmek, süt, zeytin, peynir, yumurta, yoğurt, et, elma, bal, reçel, tuz, çay, un, pirinç, şeker,
domates... gösterilince adını söylemek
b) Bu besin maddelerinin adı söylendiğinde söyleneni göstermek





26. Sağlıklı yaşamanın belli başlı kurallarını kavramak (1. Bölüm)
26.1.a) Meyve ve sebzelerin yıkanmadan yenmeyeceğini söylemek
b) Başkalarının kullandığı kirli çatal, kaşık, bıçağı kullanmayacağını söylemek
c) Başkalarının kullandığı tarak, havlu, mendil, diş fırçası, ayakkabı, çorap, terlik gibi
araç- gereci kullanmayacağını söylemek
27. Sağlıklı yaşamanın belli başlı kurallarını kavramak (2. Bölüm)
27.1.a) Çok sıcak ve soğuk yiyecek ve içecekleri yemeyeceğini ve içmeyeceğini söylemek
b) Başkalarının yemek artıklarını yemeyeceğini söylemek
c) Tüp gaz, havagazı, priz, elektrik düğmesi, sıcak soba, fırın, kibrit, çakmak, bıçak, jilet,
makas gibi aletlerle oynamayacağım söylemek

28. Trafik kurallarına uygun olarak yürümek ve belli başlı trafik kurallarım söylemek (1. Bölüm)
28.1.a) Taşıtların (otobüs, kamyon, tren, vapur, taksi, dolmuş, uçak...) adlarını söylemek
b) Hava taşıtlarının adını söylemek ya da maketi gösterildiğinde adını söylemek
c) Kara taşıtlarının adını söylemek, resmi ya da maketi gösterildiğinde adını söylemek

29. Trafik kurallarına uygun olarak yürümek ve belli başlı trafik kurallarını söylemek (2. Bölüm)
29.1.a) Taşıt araçlarında görevli kişilerin (taşıt araçlarını kullananların) adlarını söylemek.
(uçak-pilot, tren-makinist, taksi ve otobüs-şoför, vapur-kaptan gibi)
b) Sokakta yayalara ayrılan yerden yürümek
c) Trafik lambasına bakmak
d) Kırmızı yanıyorsa beklemek, sarı yanıyorsa hazırlanmak, yeşil yanıyorsa geçmek ya da
trafik polisi "geç" dediğinde geçmek

2 yorum:

Unknown dedi ki...
Bu yorum yazar tarafından silindi.
Unknown dedi ki...

mükellemsniz ya.hep aklımda sorun olmuştur çocuklara başka ne öğreteblirim ve bunları nasıl kategor,ze ederim diye dualrım gerçekleşti.bir zihinsel engelliler öğretmeni adayı
olarak ilginize ve paylaşmınıza çok teşekkür eder bu başaraı ve paylaşımlarınızın devamını dilerim...