14 Şubat 2008 Perşembe

MATEMATİK ETKİNLİKLERİ

KAÇ TANE FAZLA?
DERS : Matematik
ÖĞRENME ALANI : Sayılar
ALT ÖĞRN. ALANI : Doğal Sayılar
BECERİLER : Akıl yürütme, ilişkilendirme, iletişim
KAZANIMLAR : Nesne gruplarını azlık ve çokluklarına göre karşılaştırır.
Miktarları 20’den az ve aynı tür nesnelerden oluşan iki gruptaki
nesneleri bire bir eşler; grupların nesne sayılarını karşılaştırır.ARAÇ ve GEREÇLER : Birim küpler, fasulyeler, renkli kalemler, kitaplar vb

ÖĞRETME VE ÖĞRENME SÜRECİ

1. Resimdeki erkek ve kız öğrencilerin sayısının karşılaştırılması istenir. Erkek ve kız öğrencilerden hangisinin sayısının daha çok olduğu tahmin ettirilir. Tahmin sayarak değil sezgiye dayalı olarak yaptırılır.
2. İki gruptaki toplam öğrenci sayılarını tahminen karşılaştırmaları istenerek:
· Birinci grup ikinci gruptan fazladır, azdır,
· Birinci grup ikinci gruptan çoktur, azdır
gibi cümlelerle tahmini karşılaştırma sonuçları ifade ettirilir.
3. Onluk kartlar dağıtılır. Öğrencilerden birim küpleri, düğmeleri veya fasulyeleri masa üstüne çıkarması istenir.
4. Öğrenci onluk kart üstüne kendisinin belirleyeceği miktarda birim küp, düğme, fasulye vb. yerleştirir. Daha sonra kart üzerine aynı nesneden bir miktar yerleştirir. Sonra kartlar yan yana getirerek karşılaştırır. Karşılaştırma sonucunu önce sezgiye dayalı sözlü olarak ifade etmesi istenir. Daha sonra nesneleri sayması ve sayıları karşılaştırması istenir. Burada, gruplandırılacak nesnelerin aynı türden olmasına dikkat ettirilir. Örneğin; bir grup fasulye, birim küp bilye, düğme vb.
Karşılaştırma sonucu:
· Bu nesneler diğerlerindenden çoktur veya fazladır,
· Bu nesneler diğerlerindenden çoktur azdır veya eksiktir,
· Bu nesneler diğerleriyle aynıdır veya eşittir
gibi cümlelerle ifade ettirilir.

5. Öğrenciden, onluk kart üstüne yerleştirdiği nesneleri sayarak karşılaştırması istenir.
Bu karşılaştırma sonucu:
· 5 fasulye, birim küp, düğme; 3 fasulyeden, birim küpten, düğmeden çoktur, fazladır,
· 3 fasulye, birim küp, düğme; 5 fasulyeden, birim küpten, düğmeden azdır, eksiktir
gibi cümleler kurdurularak ifade ettirilir.

Bu etkinliklerin sonucunda öğretmen öğrencileri;
· 5 fasulye, 3 fasulyeden çok ise; 5 sayısı 3 sayısından büyüktür,
· 3 fasulye, 5 fasulyeden az ise; 3 sayısı 5 sayısından küçüktür,
· Fasulyelerin sayısı aynı ise; 5 sayısı 5 sayısına eşittir
sonuçlarına ulaştırır.

6. Çalışma yaprakları dağıtılır.
7. Etkinliğin sonucuna göre değerlendirme yapılır.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

1. Masadaki nesneleri sayınız ve sayılarını belirtiniz
2. Nesneleri bire bir eşleyerek:
· Hangi nesne grubunun fazla olduğunu belirtiniz.
· Hangi nesne grubunun az olduğunu belirtiniz.
· Fazla olan nesne grubunun kaç tane fazla olduğunu belirtiniz.
· Az olan nesne grubunun kaç tane az olduğunu belirtiniz.
· Büyük olan sayıyı belirtiniz.
· Küçük olan sayıyı belirtiniz.

GÖZLEM FORMU

Öğrencinin adı ve soyadı: .............................................. Sınıfı: ..................

Yönerge: Aşağıdaki her bir ölçütün gerçekleşme düzeyini belirleyerek öğrencileri değerlendiriniz.
Puanlama şekli: 1: Hayır 2: Kısmen 3: Evet

Sorular
Hayır
Kısmen
Evet
1
2
3
1. Çalışma yaprağındaki yönergede belirtilen miktarda nesne resmini kart üzerine çizdi ve boyadı mı?



2. Nesnelerin sayısını söyleyebildi mi?



3. Karşılaştırma sonucunu ifade edebildi mi?



4. Nesne sayılarını karşılaştırıp sayılar arasındaki ilişkiyi büyük, küçük, eşit kelimeleriyle ifade edebildi mi?



5. ...
HANGİSİ ÇOK?
Öğrencinin Adı, Soyadı :
Alt Öğrenme Alanı : Doğal Sayılar
Araç ve Gereçler : Renkli boya kalemleri

Balonları saymadan hangi renkteki balonların çok olduğunu söyleyiniz.
Tablodaki kutulara balon sayısı kadar balon çizip boyayınız.

Mavi Balonlar
Sarı Balonlar


Mavi Balonlar
Sarı Balonlar



2. Mavi balonlar kaç tanedir? Rakamla yazınız. …

3. Sarı balonlar kaç tanedir? Rakamla yazınız. …

4. Hangi renkteki balonlar çoktur? Boyayınız. …

5. Hangi renkteki balonlar azdır? Boyayınız. …

6. Mavi ve sarı balonların sayılarının eşit olabilmesi için kaç kutu daha boyamanız gerekir?

SIRASI NE?
DERS : Matematik
ÖĞRENME ALANI : Sayılar
ALT ÖĞRENME ALANI : Doğal Sayılar
BECERİLER : Akıl yürütme, ilişkilendirme, iletişim
KAZANIMLAR : Sıra bildiren ilk on sayıyı kullanır.
ARAÇ ve GEREÇLER : Sıra sayılarını gösteren kartlar.

ÖĞRETME VE ÖĞRENME SÜRECİ

Aşağıdaki gibi cümleler okunarak sıra sayılarının kullanıldığı yerlere dikkat çekilir. Öğrencilerden de benzer cümleler kurmaları istenir.

· Orhan dokuzuncu katta oturuyor.
· Bu yıl kaçıncı sınıfta okuyoruz?
· Üçüncü vagonda seyahat ettik?
· Berke, bu yıl altıncı doğum gününü kutlamış.
· Geçen yıl üçüncü kez Antalya’ya tatile gittik.
· Ablam, yedinci sınıfa geçti.
· Bu gün dördüncü derste spor salonunda beden eğitimi dersi yapacağız.
· Okul müdürümüzün odası ikinci kattadır.

“Bu ekleri nasıl yazabiliriz?” sorusu sorularak kısa bir tartışma yapmalarına fırsat verilir. Öğretmen hazırlamış olduğu kartları gösterir ve yüksek sesle okuyarak cümlelerde geçen sayıların sonuna eklenen; “.”, “…ncı”, “…inci”, “…uncu” vb gibi ifadelere vurgu yapar.

MADALYALAR
1. YARIŞMACI: ALTIN
2. YARIŞMACI: GÜMÜŞ
3. YARIŞMACI: BRONZ


DÖRDÜNCÜ ALTINCI YEDİNCİ
CADDE KAT VAGON

Rakamların sağındaki noktaya dikkat çekilerek sıra sayıların yazarken rakamların sağına bir nokta konduğu belirtilir. 1’den 10’a kadar olan sıra sayılarını okutulur ve defterlere yazdırılır

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
1. Sıra sayılarını kullanarak cümleler kurunuz.
2. 10’a kadar olan sıra sayılarını rakamla yazınız ve okuyunuz.
3. Sıra sayılarının kullanıldığı yerleri belirtiniz.

SIRASI NE?

Adı ve Soyadı :
Alt Öğrenme Alanı : Doğal Sayılar
Araç ve Gereçler : Renkli kalemler
Trenin vagonlarının sıralarını belirten sayıları vagonların üstüne yazınız

.................................................................

1. Resimde, atletlerin yarışı kaçıncı olarak bitirdiklerini kutucuklara yazınız ve aşağıdaki soruları yanıtlayınız.
BİTİŞ
a. Mavi formalı atlet kaçıncı sıradadır? …
b. Sarı formalı atlet kaçıncı sıradadır? …
c. Pembe formalı atlet kaçıncı sıradadır? …
d. Kırmızı formalı atlet kaçıncı sıradadır? …
e. Yarışmada siz birinci olsaydınız neler hissederdiniz? Açıklayınız.
f. Yarışmalarda başarılı olabilmek için neler yapmalıyız? Açıklayınız.
g. Atatürk’ün sporcular için söylemiş olduğu özlü sözü araştırınız.

NEREDE? DERS : Matematik
ÖĞRENME ALANI : Geometri
ALT ÖĞRENME ALANI : Uzamsal (Durum-Yer, Doğrultu-Yön) İlişkiler
BECERİLER : Akıl yürütme, ilişkilendirme, iletişim
KAZANIMLAR : Uzamsal ilişkileri ifade etmek için uygun terimleri kullanır.
ARAÇ ve GEREÇLER : Resimler, krokiler, şemalar, planlar vb.

ÖĞRETME VE ÖĞRENME SÜRECİ1. Nesnelerin veya varlıkların bulundukları yerleri tarif etmek veya belirtmek için hangi sözcükleri kullanarak cümleler kurduğumuzu belirlemeye dönük çalışmalar yaptırılır. Bu amaçla;

· Okulunuz nerededir? Okulunuza nasıl bir yol izleyerek geliyorsunuz? Okulunuzun bulunduğu yerde neler var?
· Evinizin bulunduğu yer nerededir? Nasıl bir yol izleyerek gidilir? Nasıl bir yerdedir?
· Sınıfınıza nerelerden geçerek giriyorsunuz?
· Rehberlik odası öğretmenler odasının neresindedir?

gibi sorularla yer-durum ve doğrultu-yön belirten sözcükler ortaya çıkarılır.
Çalışma yaprakları dağıtılarak etkinlikleri gerçekleştirmeleri sağlanır ve öğrenciler değerlendirilir

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

1. Yaşadığınız yerdeki tarihî, turistik veya özelliği olan yere nasıl gidilebileceğini uygun cümlelerle tarif ediniz.
2. Yapılan etkinlik konusu ile ilgili kısa bir öykü yazınız.


AYNI ORTAMDA BULUNUYOR AMA NEREDE?
Adı ve Soyadı :
No :
Alt Öğrenme Alanı : Uzamsal (Durum-Yer, Doğrultu-Yön) İlişkiler
Araç ve Gereçler : Resimler, krokiler, şemalar, planlar vb.
1. Resmi inceleyerek varlıkların bulundukları yerleri ve birbirlerine göre konumlarını belirleyerek anlatınız
NE TARAFA GİDERSEM BULURUM?
Adı ve Soyadı :
No :
Alt Öğrenme Alanı : Uzamsal (Durum-Yer, Doğrultu-Yön) İlişkiler
Araç ve Gereçler : Resimler, krokiler, şemalar, planlar vb.

1. Aşağıdaki ev planını inceleyerek;
· Planda evin giriş kapısına göre evin bölümlerinin bulunduğu yerleri belirtiniz.
· Planda evin bölümlerinin birbirine göre durumlarını belirtiniz.
· Evinizin bölümlerini bu plan üzerinde gösterebilir misiniz?

ÖRÜNTÜ OLUŞTURALIM
DERS : Matematik
SINIF : 1
ÖĞRENME ALANI : Geometri
ALT ÖĞRENME ALANI : Örüntü ve Süslemeler
BECERİLER : Akıl yürütme, ilişkilendirme, iletişim, problem çözme
KAZANIMLAR : Bir örüntüdeki ilişkiyi belirler.
Bir örüntüde eksik bırakılan ögeleri belirleyerek tamamlar.ARAÇ ve GEREÇLER : Resimler, nesneler, şekiller, modeller
ÖĞRETME VE ÖĞRENME SÜRECİ
1. Trafik lambalarındaki kırmızı, sarı, yeşil renklerin sırayla yanıp sönmesi, bir gün içinde okulda yapılan düzenli etkinlikler, mevsimlerin oluşumu, halk oyunlarında ve beden eğitimi dersinde yapılan tekrarlı hareketler, bir müzik parçasındaki ritim, belli motiflerle bir kazağın örülmesi vb. belirli bir düzen içinde meydana gelen olaylar ve oluşumlar üzerinde tartışma yaptırılarak örüntü kavramı fark ettirilir.
2. Öğrencilere basit hareket tekrarlarını içeren “Otur-Kalk”, “Otur-Kalk-Otur”, “Eller Havada, Sağda, Solda, Önde, Birbirine Vur.” vb. oyunlar oynattırılır. Kendilerinden de benzeri bir oyunun hareketlerini düzenlemeleri, bu düzeni anlatmaları ve arkadaşlarına oynatmaları istenir. Bu oyunlardaki hareketler öğrencilere hoş gelecek anahtar kelimeleri söyleyerek, kartondan kesilmiş renkli sembolleri göstererek ve müzikteki ritimden yararlanarak yaptırılabilir. Böylece örüntü, sözlü, sembolik ve harekete dayalı olarak yaşatılır.
3. Her bir öğrenci veya öğrenci grubuna elde bulunan somut malzemelerden uygun olanları ile örüntüye konu olan olaylardaki ögelerin temsili yaptırılır. Ögelerin birbiri ile ilişkileri dikkate alınarak örüntünün somut modeli oluşturulur. Öğrencilerden kesilip hazırlanmış boş geometrik şekilleri üç farklı renkli boyayla boyayarak aşağıdaki gibi örüntüler oluşturulmaları istenir.
.......................................
1. Çalışma yaprakları dağıtılır ve bir örüntüde verilmeyen ögeleri belirleme ile ilgili etkinlikler gerçekleştirilerek değerlendirmeler yapılır.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Hangi olay veya olgular bir düzen içinde meydana gelir? İşaretleyiniz
· Mevsimler........................................
· Yoldan geçen arabalar.....................
· Haftanın günleri................................
· Yan yana duran binaların renkleri....
· Bir günlük dersler.............................
· Bir kolyede dizili boncuklar...............

Aşağıdakilerden hangileri örüntüdür? Neden?




İLİŞKİYİ FARK ETTİN Mİ?
Adı ve Soyadı :
No :
Alt Öğrenme Alanı : Uzamsal (Durum-Yer, Doğrultu-Yön) İlişkiler
Araç ve Gereçler : Resimler, krokiler, şemalar, planlar vb.

Aşağıdaki örüntüyü inceleyerek şekiller arasındaki ilişkiyi belirtiniz. Boş bırakılan yere gelmesi gereken şekli belirleyerek işaretleyiniz
Aşağıdaki örüntüde verilmeyen şekilleri belirleyerek işaretleyiniz
.. ...... ................
UZUN MU KISA MI?
DERS : Matematik
SINIF : 1
ÖĞRENME ALANI : Ölçme
ALT ÖĞRENME ALANI : Uzunlukları Ölçme
BECERİLER : Akıl yürütme, ilişkilendirme, iletişim
KAZANIMLAR : Nesneleri uzunlukları yönünden karşılaştırarak ilişkilerini belirtir. ARAÇ ve GEREÇLER : Nesneler, modeller, kalemler, öğrenciler vb.
ÖĞRETME VE ÖĞRENME SÜRECİ
1. Öğrencilerden kalemliklerindeki kalemlerin, çantalarındaki defterlerinin ve kitapların, arkadaşlarının boy uzunluklarını ile kendi boyunun uzunluğunu tahmin edip düşüncelerini;
· Benim boyum daha uzun,
· Kırmızı kalemim kurşun kalemimden daha kısa,
· En uzun boylu erkek öğrenci Can’dır,
· Hikâye kitabım boyu en kısa kitabımdır
gibi cümlelerle ifade etmeleri istenir.

2. Karşılaştırmalarda en çok üç değişken olmasına ve ölçme yapmadan uzunlukların tahmin edilmesine dikkat edilir.
3. Belirtilen bir nesneden daha uzun, daha kısa veya aynı uzunlukta bir nesne göstermeleri istenerek uygun cümlelerle ifade etmeleri istenir.
4. Çalışma yaprakları dağıtılarak etkinlikleri gerçekleştirilir ve değerlendirmeler yapılır.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRMEUzunluklarını tahmin et
Adı ve Soyadı :
No :
Alt Öğrenme Alanı : Uzamsal (Durum-Yer, Doğrultu-Yön) İlişkiler
Araç ve Gereçler : Nesneler, modeller, kalemler, öğrenciler vb.

1. Verilen ağaçtan daha uzun olanını belirleyerek ve işaretleyiniz.

2.

Verilen ağaçtan daha kısa olanını belirleyerek ve işaretleyiniz.

3.
Verilen ağaçla aynı uzunlukta olanını belirleyerek ve işaretleyiniz.

YENİ TÜRK LİRASINI TANIYALIM
DERS : Matematik
SINIF : 1
ÖĞRENME ALANI : Ölçme
ALT ÖĞRENME ALANI : Paralarımız
BECERİLER : Akıl yürütme, ilişkilendirme, iletişim,
KAZANIMLAR : Paralarımızı tanır.
ARAÇ ve GEREÇLER : Madeni ve kâğıt paralarımız

ÖĞRETME VE ÖĞRENME SÜRECİ
1. Öğrencilere madenî paralarımızdan 1, 5, 10, 25, ve 50 Yeni Kuruşların modelleri dağıtılarak ön ve arka yüzlerinin özelliklerini tanımaya dönük etkinlikler yaptırılır.


........para resimleri.......

2. Belirtilen madenî paralarımızın kısaltılmış yazımı ile ilgili etkinlikler yaptırılır.
3. Öğrencilere kâğıt paralarımızdan 1, 5, 10 Yeni Türk Liralarının modelleri dağıtılarak ön ve arka yüzlerinin özelliklerini tanımaya dönük etkinlikler yaptırılır.
4. Belirtilen kâğıt paralarımızın kısaltılmış yazımı ile ilgili etkinlikler yaptırılır.
5. Tanıtılan madeni ve kâğıt paralarımızın kullanımı ve sanal marketten neler alınabileceği ile ilgili uygulamalar yaptırılır.
6. Yeni Türk Lirasının kullanımının harçlıklara etkisi tartıştırılır.
7. Yeni Türk Lirasının kullanımına neden gereksinim duyulduğu ile ilgili kısa tartışma yaptırılarak gerekli vurgulamalar yapılır.
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
1. Yeni Türk Liralarının ve Yeni Kuruşların resimlerinin yer aldığı bir afiş hazırlayınız.

Takvim bize ne anlatırDERS : Matematik
SINIF : 1
ÖĞRENME ALANI : Ölçme
ALT ÖĞR. ALANI : Zamanı Ölçme
BECERİLER : Akıl yürütme, ilişkilendirme, iletişim
KAZANIMLAR : Takvim üzerinde günü ve ayı belirtir.
ARAÇ-GEREÇLER : 2005 yılının takvimi
ÖĞRETME VE ÖĞRENME SÜRECİ1. Öğrencilerden, sınıfa getirdikleri 2005 yılına ait çeşitli boyutlardaki ve türdeki takvim üzerinde; doğdukları ay ve günü, kendileri ve aileleri için önemli olan tarihleri işaretleyerek bu tarihleri anlatmaları istenir.

2. Bu işlemden sonra öğrencilere aşağıdaki eksik cümleler verilir. Öğrencilerden takvimlerini kullanarak cümleleri tamamlamaları sağlanır.

· Bu yıl, 23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı ............ günü kutlanacaktır.
· Bu yıl, Zafer Bayramı ............ günü kutlanacaktır.
· Bu yıl, Cumhuriyet Bayramı ............ günü kutlanacaktır.
· 23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramından 1 gün sonra, .............. günü okullar 1 gün tatil olacaktır.
Ölçme ve Değerlendirme


1. 2005 yılındaki millî bayram günlerini takvim üzerinde işaretleyiniz.
2. 2005 yılındaki dinî bayram günlerini takvim üzerinde işaretleyiniz.
3. Ailenizle ilgili özel günleri takvim üzerinde işaretleyiniz.

Hangisi daha ağır?
DERS : Matematik
SINIF : 1
ÖĞRENME ALANI : Ölçme
ALT ÖĞRENME ALANI : Tartma
BECERİLER : Akıl yürütme, ilişkilendirme, iletişim
KAZANIMLAR : Nesneleri ağırlıkları yönünden karşılaştırır.
ARAÇ ve GEREÇLER : Çeşitli boyutlardaki ve kütlelerdeki sahip nesneler
ÖĞRETME VE ÖĞRENME SÜRECİ
1. Öğrencilerden çantalarındaki defterlerinin ve kitapların, kendisinin ve arkadaşlarının ağırlıklarını tahmin edip düşüncelerini;
· Demir ağırdır,
· Kuş tüyü hafiftir,
· Ben Ayça’dan daha ağırım,
· Hayat Bilgisi kitabım Matematik kitabımdan daha hafiftir,
· Sınıfımızın en ağır öğrencisi Utku’dur,
· Hikâye kitabım en hafif kitabımdır
gibi cümlelerle ifade etmeleri istenir.

2. Karşılaştırmalarda en çok üç değişken olmasına ve ölçme yapmadan ağırlıkların tahmin edilmesine dikkat edilir.
3. Belirtilen bir nesneden daha ağır veya daha hafif bir nesne göstermeleri istenerek uygun cümlelerle ifade etmeleri istenir.
4. Çalışma yaprakları dağıtılarak etkinlikleri gerçekleştirilir ve değerlendirmeler yapılır.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
GÖZLEM FORMU

Öğrencinin adı ve soyadı: .............................................. Sınıfı: ..................

Yönerge: Aşağıdaki her bir ölçütün gerçekleşme düzeyini belirleyerek öğrencileri değerlendiriniz.
Puanlama şekli: 1: Hayır 2: Kısmen 3: Evet

Sorular
Hayır
Kısmen
Evet
1
2
3
1. Karşılaştırmak için uygun nesneleri seçebildi mi?



2. Karşılaştırdığı nesnelerin ağırlıklarını doğru cümlelerle ifade edebildi mi?



3. Nesneleri karşılaştırıp ağırlıklarını doğru tahmin edebildi mi?



4. Belirtilen bir nesneden daha ağır veya daha kısa veya aynı uzunlukta bir nesne gösterebildi mi?



5. …



AĞIRLIKLARINI tahmin et
Adı ve Soyadı :
No :
Alt Öğrenme Alanı : Uzamsal (Durum-Yer, Doğrultu-Yön) İlişkiler
Araç ve Gereçler : Nesneler, modeller, kalemler, öğrenciler vb.

1. Ağır olanı işaretleyiniz.


......resimler....

2. En hafif olanı işaretleyiniz.

......resimler.....

1 yorum:

abaküs dedi ki...

iyi düşünülmüş bir etkinlik.
paylaşım için teşekkürler.